حضانت فرزند در طلاق توافقی

1403/1/23 05:58

حضانت فرزند در طلاق توافقی

حضانت فرزندان به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی که در حین طلاق والدین در دادگاه خانواده مطرح می شود ، نیازمند تنظیم مقررات ویژه ای از سوی قانونگذار است تا فرزندان کمتر با چالش های بعد از طلاق والدین رو به رو شوند . البته حضانت فرزندان بعد از فوت والدین هم مطرح است . اما قصد داریم در این مقاله شما را با حضانت فرزندان در طلاقی به نام طلاق توافقی آشنا کنیم . به همین منظور ، حضانت فرزندان ، حضانت فرزندان بعد از طلاق و حضانت فرزندان در طلاق توافقی را مورد بررسی قرار خواهیم داد .  

حضانت فرزندان

حضانت به لحاظ عرفی به معنای نگهداری کودک و حمایت جسمی و عاطفی از کودک توسط اشخاصی است که بصورت قانونی وظیفه انجام این امر را دارند . در قانون مدنی حضانت فرزندان تعریف نشده است . اما با توجه به مصادیقی که از حضانت فرزند ارائه شده است می توان آن را ناظر بر حمایت و مراقبت جسمی از کودک دانست . قانون مدنی حضانت فرزندان را هم حق والدین می داند و هم تکلیف آنان . به همین دلیل است که هیچ کدام از آنها حق ندارد در مدتی که حضانت طفل بر عهده او است ، از نگهداری کودک امتناع کند . همچنین ، برای شخصی که حضانت را بر عهده ندارد ، حق ملاقات با فرزند محفوظ است . 

حضانت فرزندان بعد از طلاق

همانگونه که گفتیم ، حضانت فرزندان ناظر بر حمایت جسمی و عاطفی از کودک است . به همین دلیل ، قانونگذار برای دختر زیر نه سال و برای پسر زیر پانزده سال حضانت را در نظر گرفته است . بعد از اینکه فرزند دختر و پسر به این سن برسند ، دیگر حضانت در خصوص آنها معنا ندارد و از تحت حضانت والدین خود خارج می شوند .  در حالت عادی ، حضانت فرزندان بعد از طلاق تا سن هفت سالگی پسر و دختر بر عهده مادر آنهاست . بعد از سن هفت سالگی حضانت بر عهده پدر قرار می گیرد که تا سن نه سالگی دختر و تا سن پانزده سالگی پسر ادامه خواهد یافت . بعد از رسیدن به این سن ، فرزندان از حضانت خارج می شوند . البته تا زمانیکه به سن هجده سال برسند کماکان تحت ولایت پدر و جد پدری خود قرار دارند . 

حضانت فرزندان در طلاق توافقی

تعیین حضانت طفل بعد از طلاق ، بر عهده دادگاه خانواده قرار دارد که دادگاه در این مورد به مصلحت طفل نظر ویژه ای دارد . اما زمانیکه طلاق والدین و جدایی آنها با توافق یکدیگر باشد ، یعنی طلاق توافقی باشد ، دادگاه تصمیم در خصوص حضانت فرزندان را نیز بر عهده خود والدین قرار می دهد و در این موضوع دخالتی نخواهد داشت . چه بسا که والدین با توافق یکدیگر حضانت فرزند سه ساله را به پدر واگذار کنند ؛ در حالی که به لحاظ قانونی مادر تا سن هفت سالگی در حضانت فرزند چه پسر و چه دختر اولویت خواهد داشت . همچنین ، در خصوص زمان و مکان ملاقات با فرزند نیز باید تعیین تکلیف بشود .  البته در صورتی که شخص عهده دار حضانت مواظب فرزند نباشد یا انحطاط اخلاقی داشته باشد ، می توان حضانت را از او سلب کرد . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند در طلاق توافقی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 05:58 1403/1/23 140 نفر بازدید