حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر

1403/2/7 03:16

حضانت فرزند بعد از فوت پدر و مادر

یکی از موضوعات مهم در خصوص تربیت و نگهداری از فرزندان ، مسئله حضانت فرزندان است . این مسئله به خصوص در  موقعیتی که یک یا هر دوی آنها فوت کرده باشند و یا از هم جدا شده باشند ، اهمیت می یابد . به همین دلیل در مقررات قانونی به امر حضانت فرزندان بعد از طلاق و حضانت فرزندان بعد از فوت والدین توجه ویژه ای شده و مقررات مربوط به آن تدوین شده است . بنابراین ، در این مقاله حضانت فرزندان بعد از فوت مادر ، حضانت فرزندان بعد از فوت پدر و حضانت فرزندان فوت والدین مورد بررسی قرار می گیرد .

حضانت فرزند بعد از فوت پدر

بر اساس ماده 1171 قانون مدنی " در صورت فوت یکی از ابوین ، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود ؛ هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیّم معین کرده باشد " . بر اساس این ماده ، در صورتی که حضانت کودک با پدر باشد و پدر فوت کند ، در صورتی که مادر کودک زنده باشد ، حضانت طفل بر عهده مادر خواهد بود ، نه هیچکس دیگر . حتی در صورتی که پدر قیّم تعیین کرده باشد و یا در موردی هم که بعد از فوت پدر ولایت با جدّ پدری باشد ، باز هم حضانت کودک با مادر خواهد بود . بنابراین ، در صورتی که پدر کودک فوت کرده باشد ، پدر بزرگ کودک یا قیّمی که از طرف پدر تعیین شده بود ، صلاحیت بر عهده گرفتن حضانت کودک را نخواهند داشت . بلکه حضانت بر عهده مادر است . البته این موضوع یک استثناء دارد و آن هم این است که مادر از صلاحیت اخلاقی لازم برای بر عهده گرفتن حضانت برخوردار نباشد که در این صورت دادگاه به تقاضای نزدیکان طفل ، قیّم طفل یا تقاضای رئیس حوزه قضایی ، در خصوص حضانت طفل تصمیم مقتضی را می گیرد و ممکن است حضانت را از مادر سلب کند . 

حضانت فرزند بعد از فوت مادر

بر اساس صدر ماده 1171 قانون مدنی " در صورت فوت یکی از ابوین ، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود " . بنابراین ، حضانت فرزند بعد از فوت مادر ، در صورت زنده بودن پدر کودک ، با او خواهد بود .

حضانت فرزند بعد از فوت والدین

همانگونه که گفتیم ، حضانت در صورت فوت پدر ، با مادر کودک خواهد بود و در صورت فوت مادر ، حضانت با پدر است . اما حضانت فرزندان بعد از فوت والدین با چه کسی است ؟

بر اساس مقررات قانونی ، در صورت فوت پدر و مادر کودک ، حضانت در درجه اول با جدّ پدری است . یعنی پدرِ پدر کودک و او نسبت به بقیه افراد صلاحیت بیشتری دارد . اما در صورتی که پدربزرگ او در قید حیات نباشد ، وصی این وظیفه را بر عهده دارد . توضیح اینکه هر یک از پدر یا جدّ پدری می توانند بعد از فوت دیگری می توانند برای فرزندان خود وصی تعیین کنند تا بعد از فوتش در نگاهداری و تربیت آنها مواظبت کرده و اموال آنها را اداره کند . در صورتی هم که وصی تعیین نشده باشد ، حضانت با قیّمی است که خود دادگاه آن را منصوب می کند که برای تعیین قیّم ، خویشان کودک بر دیگران مقدم هستند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وصیت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 03:16 1403/2/7 159 نفر بازدید