حضانت دختر بعد از نه سالگی

1403/1/24 00:18

حضانت دختر بعد از نه سالگی

یکی از مهمترین دعاوی که در دادگاه خانواده مطرح می شود ، حضانت فرزندان بعد از طلاق والدین و حضانت فرزندان بعد از فوت والدین است . بر اساس قانون مدنی ، حضانت فرزند چه پسر و چه دختر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر آنهاست و بعد از سن هفت سالگی تا رسیدن به سن بلوغ بر عهده پدر است . از آنجایی که سن بلوغ در دختران نه سال تمام قمری است ، ممکن است این سوال مطرح شود که حضانت فرزند دختر بعد از سن 9 سالگی با کیست ؟ برای پاسخ به این سوال در این مقاله ابتدا حضانت فرزند دختر قبل از نه سالگی را مورد بررسی قرار می دهیم و در ادامه به حضانت دختر بعد از نه سالگی خواهیم پرداخت .  

حضانت دختر قبل از نه سالگی

بر اساس قانون مدنی ، " برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند ، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است " . به موجب این ماده ، به دلیل اینکه فرزندان تا سن هفت سالگی بیشتر نیازمند مهر و عاطفه از جانب مادر هستند و بسیاری از نیازهای جسمی وعاطفی آنها تا سن هفت سالگی توسط مادر تامین می شود ، قانونگذار هم در پاسخ به این غریزه ، حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی را بر عهده مادر قرار داده است .

اما در ادامه ، حضانت فرزند دختر بعد از سن هفت سالگی را بر عهده پدر گذاشته است . حضانت پدر بعد از سن هفت سالگی تا زمانی است که دختر به سن بلوغ برسد . سن بلوغ در دختران نه سال تمام قمری می باشد . بنابراین ، حضانت دختر تا هفت سالگی با مادر است و از هفت سالگی تا نه سالگی بر عهده پدر می باشد .

حضانت دختر بعد از نه سالگی

در قسمت قبل حضانت فرزند دختر قبل از سن نه سالگی را مورد بررسی قرار دادیم . به این صورت که حضانت تا سن هفت سالگی با مادر است و از هفت سالگی تا نه سالگی بر عهده پدر است . اما اکنون می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که حضانت دختر بعد از 9 سالگی با چه کسی است  . در پاسخ به این سوال باید به نکته مهمی اشاره کنیم و آن این است که مفهوم حضانت ، تنها در خصوص فرزندان قبل از سن بلوغ مطرح می شود . به عبارت دیگر ، زمانی که یک کودک اعم از پسر یا دختر به سن بلوغ می رسد ، از حضانت والدین خود خارج می شود و دیگر نمی توان او را در حضانت کسی قرار داد . بلکه بر اساس مقررات قانونی ، پس از سن بلوغ ، کودک خودش این توانایی را به دست می آورد که انتخاب کند با کدامیک از والدینش می خواهد زندگی کند .

بر اساس این مطلب ، زمانی که دختر به سن بلوغ برسد ، (نه سال تمام قمری ) ، خودش می تواند انتخاب کند می خواهد با مادرش زندگی کند یا با پدرش . به عنوان مثال ، گاها می بینیم که مادر یا پدری به دنبال گرفتن حضانت فرزند دختر دوازده یا سیزده ساله خود هستند ؛ این در حالی است که دختران در این سن از حضانت خارج شده اند و گرفتن حضانت آنان نیازمند اقدام قانونی در این خصوص نیست ؛ چرا که خودشان بایستی انتخاب کنند . برای مطالعه بیشتر به مقاله حضانت دختر 12 ساله با کیست مراجعه کنید . گفتنی است که در هر هر صورت ، والدینی که حضانت با آنها نیست ، حق ملاقات با فرزند خود را خواهند داشت .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت دختر بعد از نه سالگی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 00:18 1403/1/24 182 نفر بازدید