دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی

1403/1/10 05:33

دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی

آسیب هایی که از جانب طلاق والدین به فرزندان وارد می شود ، سبب شده تا در قوانین موجود در نظام حقوقی ایران سازوکارهایی جهت حمایت از کودکان طلاق پیش بینی گردد که یکی از مهم ترین این سازوکارها ، سپردن حضانت طفل به شخصی است که دارای صلاحیت و شرایط جسمی و روانی لازم برای مراقبت از کودک است . لذا بر اساس قانون مدنی ، در شرایطی که شخص عهده دار حضانت صلاحیت لازم برای انجام این امر را نداشته باشد ، می توان حضانت را از وی سلب نمود که یکی از شرایط لغو حضانت ، وجود بیماری های روانی در آن فرد می باشد . طبق ماده 1173 قانون مدنی در صورتی که پدر یا مادر مبتلا به بیماری های روانی باشند ، طرف مقابل می تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات این موضوع ، حضانت وی را سلب نماید ؛ به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم شرایط دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی را توضیح داده و نمونه دادخواست لغو حضانت از پدر به دلیل ابتلای به بیماری روانی را ارائه کنیم .

دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی

در ماده 1037 قانون مدنی مواردی پیش بینی شده است که در صورت وجود آنها ، بتوان حضانت را از دارنده آن سلب نمود . به موجب این ماده ، : " هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد ، محکمه می تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی ، هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ کند . ‌موارد ذیل از مصادیق عدم مواظبت و یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین است :

1 - اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار

2 - اشتهار به فساد اخلاق و فحشا

3 - ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی

4 - سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق

5 - تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف " .

همانگونه که ملاحظه می شود ، ابتلا به بیماری های روانی با تشخیص پزشکی قانونی یکی از موارد سلب حضانت محسوب می شود و در شرایطی که بیماری روانی پدر به تایید پزشک قانونی رسیده باشد ، می توان حضانت را از پدر سلب نمود ؛ چرا که علی القاعده بیماری های روانی در پدر صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل را در معرض خطر قرار می دهد . در این صورت ، اگر دادگاه بیماری روانی پدر را احراز نمود ، تصمیمی مقتضی در خصوص حضانت فرزند اتخاذ می کند که با مصلحت طفل هماهنگی داشته باشد . لازم به ذکر است که اقدام قانونی جهت سلب حضانت از پدر مبتلا به بیماری روانی ، با تقدیم دادخواست به دادگاه شروع می شود و دادگاه صلاحیت دار جهت رسیدگی به دادخواست لغو حضانت به دلیل بیماری روانی پدر ، دادگاه خانواده می باشد که در ادامه نمونه ای از دادخواست لغو حضانت از پدر به علت بیماری روانی ارائه شده است .

 

نمونه دادخواست لغو حضانت از پدر به علت بیماری روانی

در این قسمت برای آشنایی شما عزیزان با دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی ، نمونه و متن این دادخواست را ارائه می نماییم .

 

شرح دادخواست لغو حضانت از پدر به علت بیماری روانی :

 

با عرض سلام ؛

 

احتراما به استحضار عالی می رساند :

 

اینجانب به موجب سند عقدنامه شماره …………. مورخ .............. تنظیم شده در دفترخانه شماره …..........… شهرستان ……........... با خوانده عقد ازدواج دائمی منعقد کرده ایم که ثمره این ازدواج ، تعداد …………… فرزند دختر/ پسر ................. ساله با نام های .................... می باشد . اما به دلیل وجود اختلافات شدید در زندگی مشترک اینجانب با خوانده ، به موجب طلاق نامه شماره ….............… شهرستان ………. از یکدیگر جدا شدیم که حضانت فرزند از تاریخ ................ به عهده خوانده محترم قرار گرفته است . توجه به اینکه بارها مشاهده شده است که خوانده دارای مشکلات اعصاب و روان متعددی است که با نظر پزشک معالج نام این بیماری روانی ……… می باشد که وضعیت ایشان خطرهای جدی را چه به لحاظ جسمی و چه روحی و روانی برای طفل تحت حضانت خوانده به همراه دارد و تربیت اخلاقی طفل دارای یک وضعیت نگران کننده می‎باشد . لذا با توجه به مدارک تقدیمی و مستند به مواد 1173 و 1175 قانون مدنی صدور حکم مبنی بر محکومیت خوانده به لغو حضانت فرزندان و صدور حکم حضانت برای اینجانب به انضمام کلیه خسارات قانونی و هزینه های دادرسی مورد استدعاست .

 

با تشکر و تجدید احترام ؛ ................

 

در قسمت موضوع خواسته یا بهای آن ؛ عبارت " تقاضای صدور حكم مبنی بر لغو حضانت خوانده و تعیین خواهان به عنوان سرپرست ؛ بعلاوه پرداخت کلیه خسارات قانونی ناشی از دادرسی درج شود ؛

 

در قسمت دلایل و منضمات دادخواست نیز می توان به مدارکی همچون تصویر برابر با اصل شده عقدنامه ؛ تصویر برابر با اصل شده طلاق نامه ؛ تصویر صفحات شناسنامه خواهان ؛ تصاویر شناسنامه فرزند یا فرزندان ؛ شهادت شهود در صورت وجود شاهد و گواهی پزشکی قانونی استناد نمود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست سلب حضانت از پدر به دلیل بیماری روانی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 05:33 1403/1/10 111 نفر بازدید