حضانت فرزند پسر

1403/1/30 19:40

حضانت فرزند پسر

حضانت فرزندان به دلیل عواطف فراوان پدر و مادر به آنها موضوع بسیار مهمی است که قانونگذار در خصوص آن تعیین تکلیف کرده است تا در این خصوص هم عواطف والدین خدشه دار نشود و هم نیازهای فرزندان علی الخصوص در سن و سال کم تامین شود . به همین مناسبت ، در اصلاحیه اخیر ، حضانت فرزند پسر نیز مانند حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی بر عهده مادر قرار گرفت و بعد از آن تا سن پانزده سالگی بر عهده پدر قرار دارد . به همین مناسبت ، قصد داریم در این مقاله در پاسخ به این پرسش که حضانت فرزند پسر با کیست ، این موضوع را سه مرحله زمانی یعنی حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی ، حضانت فرزند پسر تا سن پانزده سالگی و حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی مورد بررسی قرار دهیم .

حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی

در قانون ، سابقا پیش بینی شده بود که حضانت فرزند پسر تا سن دو سالگی با مادر است . یعنی پس از اینکه فرزند پسر به سن دو سالگی رسید ، بایستی نزد پدرش فرستاده می شد . از این جهت که در این سن بسیاری از نیازهای فرزندان توسط مادر تامین می شود ، بهتر آن بود که فرزند پسر نیز همانند فرزند دختر تا چند سال اول زندگی خود نزد مادر باشد . به همین دلیل قانون اصلاح شد و بر اساس این اصلاحیه قانون مدنی ، اکنون حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی به مادر سپرده شده است .  

حضانت فرزند پسر تا سن پانزده سالگی

بر اساس قانون مدنی ، پس از اینکه فرزند پسر به سن هفت سالگی رسید ، حضانت وی از مادر گرفته شده و به پدر وی سپرده می شود . حضانت پدر بر فرزند پسر تا سن پانزده سالگی او ادامه پیدا می کند . بنابراین ، فرزند پسر تا سن پانزده سالگی که سن بلوغ او است نزد پدرش می ماند . البته مادر وی همچنان از حق ملاقات با فرزند برخوردار خواهد بود و کسی نمی تواند جلوگیری از ملاقات با فرزند نماید .

حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی

بر اساس مقررات قانون مدنی ، بعد از اینکه فرزند پسر به سن پانزده سال تمام قمری رسید ، از سن حضانت خارج می شود و بر اساس قانون ، خود وی می تواند انتخاب کند که می خواهد نزد کدامیک از والدینش زندگی کند  بنابراین ، حضانت فرزند پسر بعد از سن پانزده سالگی نیازمند اقدام قانونی نیست ؛ چرا که خودش مختار است که با پدرش زندگی کند ، یا با مادرش .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند پسر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 19:40 1403/1/30 212 نفر بازدید