حضانت پدر معتاد

1403/1/10 06:05

حضانت پدر معتاد

یکی از مهمترین موضوعاتی که در خصوص روابط والدین و فرزندان در قانون مطرح شده است ، حضانت فرزندان می باشد . قانون مدنی حضانت فرزندان در بازه زمانی مشخصی بر عده پدر یا مادر قرار داده است و مبنای تصمیم در این خصوص را بر مصلحت کودک قرارداده است . اما گاهی کسی که حضانت را بر عهده می گیرد ، مشکلاتی را برای طفل به وجود می آورد که بر اساس قانون ، می توان از وی سلب حضانت کرد . مثلا در مورد حضانت فرزند توسط پدر معتاد . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی حضانت پدر ، سلب حضانت از پدر و حضانت پدر معتاد خواهیم پرداخت .  

حضانت پدر

بر اساس ماده 1169 قانون مدنی ، " برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی می کنند ، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است . بعد از هفت سالگی در صورت حدوث اختلاف ، حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد " . بر اساس این ماده ، حضانت پدر بر فرزند از سن هفت سالگی شروع می شود و تا سن بلوغ فرزندان ادامه می یابد . سن بلوغ در دختران نه سال تمام قمری و در پسران پانزده سال تمام قمری می باشد . 

سلب حضانت از پدر

گفتنی است که تمام قواعد مربوط به حضانت به گونه ای تنظیم شده اند که مصلحت طفل به بهترین نحو تامین شود . بنابراین ، در ماده 1173 قانون مدنی ، سلب حضانت از دارنده آن پیش بینی شده است . بر اساس این ماده " هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت او است ، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد ، محکمه می تواند هر تصمیمی که برای حضانت طفل مقتضی بداند ، اتخاذ نماید " . 

حضانت پدر معتاد

در ادامه ماده 1173 قانون مدنی ، برخی از مصادیق عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی والدین بیان شده است که عبارت اند از :

- اعتیاد زیان آور به الکل ، مواد مخدر و قمار ؛

- اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء ؛

- ابتلاء به بیماری های روانی با تشخیص پزشک قانونی ؛

- سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء ، تکدی گری و قاچاق؛

- تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف .

بنابراین ، بر اساس بند اول ، در صورتی که پدر معتاد باشد و این اعتیاد به نحو زیان آوری زندگی خانوادگی و مصلحت طفل را تحت تاثیر قرار بدهد ، ممکن است که دادگاه از پدر معتاد سلب حضانت کند . گفتنی است که حضانت طفل کاملا به مصلحت وی بستگی دارد . گاهی هم دیده شده که باز هم پدر با وجود اعتیادش حضانت فرزند را به عهده می گیرد ؛ چرا که شرایط کودک چنین اقتضا می کند . اما به طور کلی حضانت فرزندی که پدر معتاد دارد ، بر اساس حکم دادگاه خانواده بر عهده مادر صلاحیت دار قرار می گیرد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت پدر معتاد به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 06:05 1403/1/10 181 نفر بازدید