حضانت فرزند قبل از طلاق

1403/1/10 05:43

حضانت فرزند قبل از طلاق

به دنبال اختلافاتی که میان زوجین در زندگی خانوادگی مطرح می شود ، مسئله حضانت فرزندان اهمیت ویژه ای می یابد . گاه والدین علاوه بر اختلافاتی که با آن درگیر هستند ، با این چالش مواجه می شوند که حضانت با کدامیک از آنان باشد . در واقع از آن جهت که ممکن است این اختلافات مدتی به طول انجامد ، مسئله حضانت فرزندان قبل از طلاق بایستی تعیین تکلیف شود . در این خصوص ، قانون راه حلی کلی برای حضانت فرزند دختر و پسر پیش بینی کرده است . از همین رو در این مقاله به بررسی اینکه حضانت چیست ، حضانت بر عهده چه کسانی است و حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست خواهیم پرداخت .

حضانت چیست؟

حضانت به معنای نگهداری و مراقبت از کودک است . در قانون مدنی تعریفی از کلمه حضانت ارائه نشده است ، با این وجود مفهوم حضانت را می توان مراقبت و حمایت جسمی و عاطفی از کودکان دانست . بر اساس قانون مدنی ، حضانت هم حق والدین است و هم تکلیفی است که بر عهده آنان قرار گرفته است . یعنی اینکه در صورتی که والدین یک کودک از هم طلاق نگرفته باشند ، حق آنان است که خودشان حضانت از فرزندشان را بر عهده داشته باشند و هیچکس نمی تواند این حق را از آنها سلب کند ؛ همچنین ، از آن جهت که آنها والدین طفل هستند ، مکلف به نگهداری از کودک و حضانت وی می باشند .

حضانت بر عهده چه کسانی است؟

در پاسخ به این سوال که حضانت بر عهده کیست ، بایستی گفت که این سوال معمولا در سه جا مطرح می شود . نخست ، حضانت فرزندان بعد از طلاق والدین است . در این خصوص ، حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن هفت سالگی با مادرشان است . بعد از هفت سالگی حضانت فرزندان تا سن بلوغ به عهده پدر قرار می گیرد . 

دومین محلی که این سوال مطرح می شود ، جایی است که یکی از والدین یا هردوی آنها فوت کرده باشند . در صورتی که یکی از والدین فوت کرده باشد ، حضانت با دیگری که زنده است خواهد بود . اگر هر دوی والدین فوت کنند ، حضانت بر عهده جد پدری قرار خواهد گرفت . 

حضانت فرزند قبل از طلاق با کیست؟

در قسمت قبل ، اشخاص عهده دار حضانت در صورت طلاق والدین یا فوت آنها را مورد بررسی قرار دادیم . حال می خواهیم بدانیم که حضانت فرزند قبل از طلاق بر عهده کیست . پاسخ به این سوال از آن جهت مهم است که ممکن است فرایند طلاق مدت زیادی به طول انجامد و در این بین تعیین تکلیف در خصوص حضانت فرزندان موضوع بسیار مهمی است . با توجه به مقررات قانونی ، در می یابیم که قانونگذار برای حضانت فرزندان یک قاعده کلی تعیین کرده است . بر این اساس ، حضانت فرزند دختر تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است . از سن هفت سالگی تا سن نه سالگی که سم بلوغ دختران است ، حضانت بر عهده پدر قرار می گیرد . بعد از سن نه سالگی ، چون دختر به سن بلوغ رسیده است ، از حضانت خارج می شود و خودش باید تصمیم بگیرد که می خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند .

حضانت فرزند پسر هم تا سن هفت سالگی بر عهده مادر است ، بعد از آن تا سن پانزده سالگی یعنی سن بلوغ بر عهده پدر خواهد بود . بعد از آن خودش باید تصمیم بگیرد که می خواهد با کدامیک از والدینش زندگی کند . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند قبل از طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 05:43 1403/1/10 141 نفر بازدید