حضانت مادر بعد از فوت پدر

1402/12/19 07:14

حضانت مادر بعد از فوت پدر

یکی از موضوعات مهمی که بعد از فوت یکی از والدین مطرح می شود ، مسئله حضانت فرزندان آنها می باشد . قانونگذار در قانون مدنی به این موضوع مهم پرداخته است . بر اساس ماده 1171 قانون مدنی در صورتی که یکی از والدین کودک فوت کند ، حضانت با دیگری که زنده است خواهد بود . مثلا اگر پدر طفل فوت کند ، حضانت بر عهده مادر کودک قرار می گیرد . به همین منظور ، در این مقاله ابتدا به توضیح اینکه حضانت چیست خواهیم پرداخت و سپس حضانت مادر بعد از طلاق والدین و حضانت مادر بعد از فوت پدر را بررسی می نماییم .  

حضانت چیست؟

در قانون مدنی و برخی از قوانین مرتبط ، احکام مربوط به حضانت فرزندان بیان شده است ، اما تعریفی از حضانت مطرح نشده است . در معنای کلی حضانت ناظر بر نگهداری از طفل و بر طرف کردن نیازهای وی می باشد . بنابراین ، حضانت بر فرزندان تنها تا رسیدن کودک به سن بلوغ معنا دارد و بعد از رسیدن آنها به سن بلوغ ، از حضانت والدین خارج می شوند . سن بلوغ در دختران نه سال و در پسران پانزده سال تمام قمری است . همچنین ،  بر اساس ماده 1168 قانون مدنی ، " نگاهداری اطفال هم حق و هم تکلیف ابوین است " . بر این اساس ، حضانت هم حق پدر و مادر است و هم تکلیفی است که به لحاظ قانونی بر عهده آنان قرار گرفته است .

حضانت مادر بعد از طلاق والدین

همانگونه که گفته شد ، به طور کلی ، حضانت فرزندان در حالت عادی بر عهده هر دوی پدر و مادر است . اما در برخی شرایط ، ممکن است که پدر و مادر جدا از هم زندگی کنند یا طلاق گرفته باشند . در این حالت ، حضانت فرزندان حین دعوای طلاق والدین موضوع مهمی می شود . به همین مناسبت ، قانونگذار حکم کلی برای حضانت فرزندان مقرر کرده است به این شرح که : حضانت فرزندان اعم از فرزند پسر یا دختر تا هفت سالگی بر عهده مادر است ؛ از هفت سالگی تا سن بلوغ با پدر خواهد بود . بنابراین ، بر اساس قانون مدنی حضانت مادر تا سن هفت سالگی فرزندان ادامه می یابد .

حضانت مادر بعد از فوت پدر

در شرایطی که پدر طفلی فوت کرده باشد ، مسئله حضانت وی مطرح می شود . در این خصوص ماده 1171 قانون مدنی قابل توجه است . بر اساس این ماده ، " در صورت فوت یکی از ابوین ، حضانت طفل با آن که زنده است خواهد بود ؛ هر چند متوفی پدر طفل بوده و برای او قیم تعیین کرده باشد " . بنابراین ، بر اساس این ماده ، در صورتی که پدر طفلی فوت کند ، حضانت وی بر عهده مادرش می باشد . حتی اگر پدر برای فرزندش قیم تعیین کرده باشد ، باز هم حضانت کودک یعنی نگهداری از وی با مادر او است . بنابراین ، شخص دیگری غیر از مادر صلاحیت بر عهده گرفتن حضانت کودک را ندارد ؛ مثل پدر بزرگ . البته  این موضوع شامل یک استثنا هم می شود و آن عدم صلاحیت اخلاقی مادر برای حضانت فرزند است که در این صورت ، می توان تقاضای سلب حضانت از مادر را به دادگاه داد . برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد سلب حضانت از مادر کلیک کنید .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت مادر بعد از فوت پدر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: حضانت تاریخ ثبت: 07:14 1402/12/19 192 نفر بازدید