جبران خسارت در تدلیس

1403/1/14 11:59

جبران خسارت در تدلیس

بر اساس قانون ، عقد نکاح سبب به وجود آمدن آثاری میان زوجین می شود و حقوق و تکالیفی را بر عهده آنان قرار می دهد . اما گاهی یکی از زوجین با فریب دادن دیگری رضایت وی را برای ازدواج با خود جلب می کند . در چنین شرایطی ، شخص فریب خورده به دلیل تدلیس در نکاح می تواند اقدام به فسخ نمودن ازدواج کند ؛ بعلاوه اینکه می تواند خسارت این فریب کاری را هم از او مطالبه نماید . در این مقاله قصد داریم که به بررسی این سوال بپردازیم که جبران خسارت در تدلیس چگونه است . به همین مناسبت به بررسی تدلیس در نکاح و جبران خسارت تدلیس می پردازیم .  

تدلیس در نکاح

بر اساس ماده 438 قانون مدنی ، " تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف قرارداد شود " . بر این اساس ، تدلیس که همان فریب دادن طرف مقابل است ، در عقد نکاح هم ممکن است انجام شود . تدلیس در ازدواج ناظر به اعمالی است که یا نقص یا عیبی را که در یکی از زوجین هست پنهان نگه دارند و یا اینکه صفتی مثبت را برای او ذکر کنند در حالیکه آن شخص آن صفات را ندارد . مثلا زن با آرایش کردن یا سایر اعمال متقلبانه عیوب خود را بپوشاند و یا مرد با دروغگویی خود را شخص صاحب منصب یا تحصیل کرده معرفی کند ؛ در حالیکه این چنین نیست . در این حالت است که تدلیس طرف مقابل سبب ازدواج دیگری با او شده است . در حالی که اگر آن شخص از این عیب و نقص اطلاع داشت ، عرفا با این ازدواج موافقت نمی کرد . 

جبران خسارت تدلیس

هرگاه عقد ازدواج ناشی از تدلیس در نکاح باشد ، فریب خورده علاوه بر اینکه حق فسخ نکاح را خواهد داشت ، طبق قواعد مسئولیت مدنی ، می تواند از شخص تدلیس کننده نیز مطالبه خسارت نماید . اعم از اینکه تدلیس کننده یکی از زوجین بوده باشد و یا اینکه این امر به کمک دیگری یا شخص ثالثی انجام شده باشد و اعم از اینکه فریب خورده از حق فسخ استفاده کند یا نه .

بنابراین ، هرگاه مردی در اثر تدلیس با زنی غیر باکره به جای دختری باکره ازدواج کرده باشد ، می تواند تفاوت مهریه بین دختر باکره و  زن غیر باکره را به عنوان خسارت از وی مطالبه نماید و اگر مهر را نداده است و تدلیس کننده خود زن است ، می تواند ما به التفاوت را از مهریه کم کند و بقیه را به زن بپردازد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جبران خسارت در تدلیس به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 11:59 1403/1/14 340 نفر بازدید