تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح

1402/12/28 02:28

تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح

علاوه بر امکان شرط صفت در عقد نکاح که به موجب آن ، وجود وصف یا صفت خاصی در یکی از زوجین یا در مهریه زن شرط می شود ، زن و شوهر می توانند اقدام یا عدم اقدام به فعل یا عملی را بر یکی از طرفین یا بر شخص دیگری شرط کنند که به آن شرط فعل در ازدواج گفته می شود . علاوه بر اینها ، یکی از رایج ترین شروط ضمن عقد نکاح را می توان شرط نتیجه در عقد نکاح دانست که بر اساس آن ، یکی از زوجین متعهد می شود که تحت شرایطی امر یا موضوعی در خارج محقق گردد . به عنوان نمونه ، شرط وکالت زن در طلاق از جانب شوهر که در شروط ضمن عقد مندرج در سند ازدواج قید شده است ، یکی از رایج ترین موارد شرط نتیجه در ضمن عقد نکاح محسوب می گردد . با این حال ، پرسش مهم آن است که در صورت تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح چه پیامدها و آثاری به وجود خواهد آمد ؟ آیا مشروط له یعنی کسی که شرط به نفع او بوده امکان فسخ نکاح به عنوان ضمانت اجرای تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح را خواهد داشت یا خیر ؟ به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله پس از بررسی مختصر شرط نتیجه در عقد نکاح ، ضمانت اجرای تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح را توضیح خواهیم داد .

شرط نتیجه در عقد نکاح

با عنایت به ماده 234 قانون مدنی ، می توان انواع و اقسام شروط صحیح ضمن عقد نکاح را شامل شرط صفت ، شرط فعل و شرط نتیجه در ازدواج دانست که بر اساس آن ، " شرط نتیجه آن است که تحقق امری در خارج شرط شود " . به عنوان نمونه ، ممکن است ضمن عقد نکاح مرد به زن وکالت می دهد که در صورت اثبات پاره ای از امور همچون غیبت مرد در طول مدت معین ، ترک انفاق ، گرفتن همسر دیگر بدون رضایت زن ، سوء قصد داشتن و سوء رفتار با همسر خود ، زن بتواند به دادگاه مراجعه کرده و تقاضای طلاق کند که این موارد را می توان تحت عنوان شرط نتیجه در عقد ازدواج شناسایی نمود که در مقاله ای جداگانه به توضیح شرط نتیجه در عقد نکاح و نمونه های آن پرداخته شده است .

تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح

در قسمت قبل به توضیح اینکه شرط نتیجه در عقد نکاح به چه معناست و چه مفهومی دارد پرداخته شد ؛ اما سوال مهمی که در ارتباط با شرط نتیجه در عقد نکاح وجود دارد آن است که تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح چه پیامدها و آثاری خواهد داشت ؟ به بیان دیگر ، هر گاه در شرط نتیجه ، امری که تحقق آن مورد نظر بوده است حاصل نشود ، در قانون مدنی چه ضمانت اجراهایی برای آن مقرر شده است ؟

به عنوان مثال ، اگر انتقال مال معینی به شوهر به صورت شرط نتیجه ضمن عقد نکاح شرط شده باشد و بعد از عقد نکاح معلوم بشود که آن مال در زمان عقد ازدواج موجود نبوده و یا اینکه متعلق به دیگری بوده و مالک مال ، انتقال آن را به شوهر اجازه ندهد ، در این صورت تخلف از شرط نتیجه محقق گردیده است و باید ضمانت اجراها و پیامدهای آن را همچون پیامدهای تخلف از شرط صفت در عقد نکاح مورد بررسی قرار داد .

ضمانت اجرای تخلف از شرط نتیجه در ازدواج

در پاسخ به این سوال که ضمانت اجرا و پیامدهای تخلف از شرط نتیجه در ازدواج چیست ، با عنایت به قانون مدنی می توان گفت در قراردادهای مالی ، در صورت عدم حصول شرط نتیجه ، مشروط له یعنی کسی که شرط به نفع او شده است ، می تواند قرارداد مورد نظر را فسخ نماید و پیامد تخلف از شرط نتیجه ، ایجاد حق فسخ نکاح می باشد . با این حال ، در مورد عقد نکاح ، موارد فسخ نکاح در قانون شمارش و احصاء شده اند و تخلف از شرط نتیجه در عقد نکاح جزء موارد فسخ نکاح شمرده نشده است .

بنابراین ، مانند سایر عقود و قراردادها ، حق فسخ نکاح به عنوان ضمانت اجرای تخلف از شرط نتیجه شناسایی نشده است و تنها پیامد و اثر تخلف از شرط نتیجه در ازدواج آن است که مشروط له بتواند از مشروط علیه یعنی کسی که به شرط مذکور عمل نکرده است ، تقاضای مطالبه خسارت کند . 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: ازدواج تاریخ ثبت: 02:28 1402/12/28 132 نفر بازدید