مهریه دختر باکره

1403/2/21 01:27

مهریه دختر باکره

یکی از مهمترین حقوق مالی که به محض عقد ازدواج میان زن و مرد به زنان تعلق می گیرد مهریه است . به موجب قانون مدنی ، زنان به محض انعقاد عقد ، چه عقد دائم و چه عقد موقت مالک مهریه محسوب می شوند و می توانند هر زمان که بخواهند آن را مطالبه کنند و از این لحاظ تفاوتی نمی کند که زن و مرد در دوران عقد باشند یا با هم عروسی کرده باشند .

منتها در صورتی که زوجین در دوران عقد قصد طلاق و جدایی داشته باشند ، میزان مهریه که در دوران عقد و در صورت باکره بودن به زن تعلق می گیرد ، نصف میزانی است که توسط زوجین ، حین عقد نکاح تعیین شده است . به همین دلیل قصد داریم در ادامه این مقاله به بررسی این سوال بپردازیم که تکلیف مهریه دختر باکره چیست و مبلغ و میزان آن چقدر است ؟

مهریه چیست؟

یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب قانون به زنان تعلق می گیرد ، مهریه می باشد . بر اساس ماده 1082 قانون مدنی به محض عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در آن بنماید .

بنابراین ، زن از هنگام عقد و هر زمان که اراده نماید می تواند آن را مطالبه کند و در مقابل ، شوهر نیز موظف است تا به همسر خود مهریه تعیین شده را بپردازد ؛ به دلیل اینکه مهریه هدیه ای است که مرد به هنگام عقد ازدواج پرداخت آن در قبال زن را بر عهده گرفته است . البته در برخی از شرایط ، ممکن است که زن مستحق مهریه نباشد که این امر استثنایی است و این تصور که زن در صورت برقراری رابطه نامشروع حق مطالبه مهریه ندارد ، اشتباه است .  

مهریه دختر باکره

به محض اینکه عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد ، زن می تواند مهریه خود را دریافت کند و مطالبه این حق هیچ  گونه ارتباطی با تمکین یا عدم تمکین زن نیز ندارد . لذا در صورتی که زن ناشزه باشد یا عدم تمکین او ثابت شود نیز تاثیری در پرداخت مهریه نخواهد داشت و مرد همچنان موظف به پرداخت مهریه به زن است . منتها پرداخت مهریه در خصوص دختر باکره کمی متفاوت است . بر اساس قانون مدنی ، مهریه دختر باکره نصف می شود . منظور آن است که در صورتی که زن و مرد در دوران عقد تصمیم به جدایی بگیرند و بین آنها اعمال زناشویی رخ نداده باشد و دختر باکره باشد ، مهریه ای که مرد باید به زن بپردازد نصف مهریه ای است که تعیین شده است .  

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که ممکن است زن در دوران عقد بخواهد مهریه اش را به اجرا بگذارد ؛ اما بحث جدایی و طلاق در میان نباشد . در این صورت ، باز هم مرد موظف به پرداخت کل مهریه به زن است . با این حال ، اگر زن در همان دوران عقد و در حالت باکره بودن از شوهر خود جدا بشود ، موظف است مبلغ نصف مهریه ای که دریافت کرده است را به مرد بازگرداند ؛ چرا که در آن شرایط ، تنها مستحق نصف مهریه تعیین شده حین عقد بوده است .

به توجه به توضیحات ارائه شده می توان گفت ، ملاک نصف شدن مهریه زن در دوران عقد ، باکره بودن زوجه است . لذا چنانچه زوجه باکره یا دوشیزه باشد ، می تواند نصف مهر و در صورتی که باکره نباشد ، می تواند کل مهریه را از مرد مطالبه کند .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه دختر باکره به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 01:27 1403/2/21 266 نفر بازدید