مالکیت زن بر مهریه

1403/1/10 06:01

مالکیت زن بر مهریه

عقد ازدواج مانند سایر عقود سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زن و مرد می شود و تکالیفی را بر دوش آنان می گذارد . یکی از مهمترین حقوقی که به موجب عقد نکاح به زن تعلق می گیرد ، حق مهریه است . حق زن بر مهریه در اسلام و در قانون تضمین شده است و به همین خاطر برای پرداخت مهریه هم مقرراتی وضع گردیده ؛ به این دلیل که به محض وقوع عقد ازدواج زن مالک مهریه می شود و می تواند در آن تصرف کند . لذا قصد داریم که در این مقاله حق مهریه زن ، پرداخت مهریه زن و نپرداختن مهریه زن را مورد بررسی قرار دهیم .  

حق مهریه زن

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، " به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . این ماده بیانگر مالکیت زن بر مهریه و حق مهریه زن است که هم بر اساس اسلام و هم بر اساس قانون به وی تعلق گرفته است . بر اساس قانون ، اگر مهریه ، عین معین باشد مثل خانه یا زمین ، با تحقق یافتن و انجام شدن عقد نکاح ، آن عین به ملکیت زن در می آید و زن می تواند هرگونه انتفاع و تصرفی مالکانه ای را که بخواهد در آن مال انجام بدهد . به عنوان مثال ، می تواند زمین را بفروشد و خانه را اجاره دهد . یکی دیگر از نتایج مالکیت زن بر مهریه آن است که زن می تواند اقدام به بخشیدن مهریه اش نماید . البته در صورت وقوع طلاق قبل از نزدیکی ، تنها پرداخت نصف مهریه زن به عهده شوهر است . چرا که مالکیت زن بر مهر از لحظه عقد متزلزل است و از زمان نزدیکی کل مهریه به وی تعلق می گیرد . 

پرداخت مهریه زن

از جمله نتایج و آثار حق مهریه زن آن است که هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به مطالبه مهریه اش نماید . به همین دلیل ، مرد نیز موظف است که مهریه را به زن بپردازد . چرا که در حین عقد نکاح ، پرداخت مهریه به زن را پذیرفته و با منعقد شدن عقد این تکلیف بر عهده او مستقر شده است . البته ، بر اساس ماده 1083 قانون مدنی ، " برای تأدیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد " . در صورت مراجعه زن به دادگاه و مطالبه مهریه هم ممکن است که دادگاه اقدام به قسط بندی مهریه نماید . 

نپرداختن مهریه زن

از جمله دیگر آثار حق مهریه زن و مالکیت زن بر مهر آن است که چون مهریه به محض عقد ازدواج بر ذمه مرد قرار گرفته است ، مسائلی که پس از آن در روابط زوجین به وقوع می پیوندد سبب از بین رفتن حق مهریه زن نمی شود . به عنوان مثال ، نشوز زن ، عدم تمکین از سوی وی و حتی برقراری روابط نامشروع از سوی زن نیز مجوز نپرداختن مهریه به زن نیست . بلکه تنها در صورتی که عقد باطل باشد و روابط زناشویی هم میان زوجین رخ نداده باشد ، مرد از پرداخت مهریه به زن معاف می شود . لذا در شرایط عادی ، حق مهریه پابرجا خواهد بود . 

نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد آن است که زن در صورت عدم پرداخت مهریه می تواند هم به دادگاه خانواده مراجعه کرده و هم به اجرای ثبت و مهریه را از این دو روش وصول کند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالکیت زن بر مهریه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 06:01 1403/1/10 144 نفر بازدید