نمونه دادخواست مطالبه مهر المثل

1403/1/25 19:04

نمونه دادخواست مطالبه مهر المثل

یکی از انواع مهریه در حقوق ، تحت عنوان " مهر المثل " شناخته می شود که بر اساس قانون مدنی ، از جمله شرایط و موارد تعیین مهرالمثل برای زوجه آن است که مهریه زن حین عقد نکاح تعیین نشده باشد و زن و شوهر با هم رابطه زناشویی برقرار نموده باشند . در این شرایط ، میزان مهریه زن عبارت است از مهرالمثلی که با توجه به شرایط و صفات فردی و وضعیت و جایگاه خانوادگی و اجتماعی زن در عقد نکاح به وی تعلق می گیرد . با این حال ، گاهی پرداخت مهرالمثل زن از سوی مرد با اشکال مواجه می شود و لازم است که زن با اقدامات قانونی ، مهرالمثل خود را مطالبه کند . به این منظور ، زن می تواند دادخواست مطالبه مهر المثل را به دادگاه صلاحیت دار یعنی دادگاه خانواده تقدیم نماید و با صدور قرار کارشناسی از سوی قاضی ، کارشناس دادگاه میزان مهرالمثل زن را معین خواهد نمود . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ابتدا به توضیح دادخواست مطالبه مهر المثل زن پرداخته و سپس متن نمونه دادخواست مطالبه مهر المثل را ارائه نماییم .

دادخواست مطالبه مهرالمثل

همانگونه که در مقاله موارد تعیین مهرالمثل برای زن اشاره گردید ، بر اساس قانون مدنی ، حتی در شرایطی که مهریه زن به موجب عقد نکاح مشخص و تعیین نشده باشد و یا تعیین مهریه توسط زوجین بنا به دلایلی باطل بوده باشد نیز در صورت وقوع رابطه زناشویی میان زوجین ، زن استحقاق دریافت مهریه را خواهد داشت که به چنین مهریه ای ، " مهر المثل " گفته می شود . لذا در فرض مذکور ، زن می تواند به دادگاه مراجعه نماید و تقاضای مطالبه مهر المثل کند . چرا که در هر حال مهریه حقی است که به موجب عقد نکاح به زن تعلق گرفته است و به ویژه در فرضی هم که رابطه زناشویی ایجاد شده باشد ، زن استحقاق تمامی مهر را خواهد داشت .

مطالبه مهر المثل زن نیز مانند مطالبه مهریه ای که میزان آن تعیین و مشخص شده ( یعنی مهر المسمی ) می باشد . با این توضیح که برای مطالبه مهرالمثل ، زن باید به دادگاه صالح مراجعه نموده و ضمن تقدیم دادخواست مطالبه مهر المثل ، مهریه خود را مطالبه کند . در این صورت ، قاضی دادگاه دادخواست مطالبه مهرالمثل زن را مورد بررسی قرار می دهد و اگر شرایط تعیین مهرالمثل برای زن را احراز نماید ، حکم به پرداخت مهرالمثل زن صادر خواهد کرد . لازم به ذکر است که دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به دادخواست مطالبه مهرالمثل زوجه ، دادگاه خانواده می باشد . البته در اکثر موارد ، قاضی دادگاه برای تعیین میزان مهرالمثل زن ، پرونده را به کارشناس دادگاه ارجاع می دهد ؛ به این دلیل که اصولا تعیین مقدار مهرالمثل زن با توجه به شرایط فردی ، اجتماعی و خانوادگی وی تعیین خواهد شد . به همین دلیل با صدور قرار کارشناسی از سوی دادگاه ، کارشناس دادگستری میزان مهرالمثل زن را مشخص خواهد کرد و مرد نیز مکلف به پرداخت مهرالمثل زن خواهد شد . 

نمونه دادخواست مطالبه مهرالمثل زن

همانگونه که در قسمت های قبل بررسی شد ، مطالبه مهرالمثل از سوی زن منوط به آن است که وی دادخواستی را برای مطالبه مهریه خود تنظیم نموده و به دادگاه صالح برای مطالبه مهریه یعنی دادگاه خانواده ارائه نماید . به همین مناسبت ، در ادامه این مطلب قصد داریم برای آشنایی بیشتر با دادخواست مطالبه مهرالمثل زن ، متن و نمونه ای از دادخواست مطالبه مهرالمثل توسط زن را ارائه نماییم که با استفاده از تقاضای صدور قرار کارشناسی توسط دادگاه تنظیم گردیده است :

ریاست محترم .....

با سلام ؛

احتراما به استحضار جانب عالی می رساند :

اینجانب به موجب سند ازدواج شماره ................ و در تاریخ ..................... به عقد نکاح رسمی و دائمی خوانده محترم درآمده ام که در ضمن عقد مذکور ، مهریه مورد تعیین قرار نگرفت . با ارسال اظهارنامه شماره ................ به خوانده ، ایشان حاضر به توافق در خصوص تعیین مهریه نشده اند . لذا با تقدیم این دادخواست و با استناد به ماده 1087 قانون مدنی و همچنین مواد 198 و 519 قانون آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی ، صدور حکم بر محکومیت خوانده محترم به پرداخت مهرالمثل اینجانب طبق نظر کارشناس رسمی دادگستری و با احتساب کلیه خسارات قانونی را تقاضا دارم .

با تشکر و تجدید احترام ؛

نام و نام خانوادگی .......................

امضاء .................................

در قسمت تعیین خواسته و یا بهای آن ، باید عبارت " صدور حکم بر محکومیت خوانده به پرداخت مهرالمثل طبق نظر کارشناس با احتساب کلیه خسارات قانونی " درج شود و همچنین ، در قسمت دلایل و منضمات دادخواست می توان به فتوکپی برابر با اصل شده سند ازدواج و فتوکپی اظهارنامه ارائه شده شده به زوج مبنی بر تعیین مهریه زن اشاره نمود .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 19:04 1403/1/25 336 نفر بازدید