نحوه پیگیری دادخواست مهریه

1403/1/10 05:28

نحوه پیگیری دادخواست مهریه

از جمله شایع ترین دعاوی که در حوزه حقوق خانواده مطرح می شود ، مطالبه مهریه توسط زوجه می باشد که به موجب آن ، زوجه با تنظیم دادخواست ، این حق قانونی خود را مطالبه می نماید . معمولا دادخواست مهریه زن به سرانجام رسیده و دادگاه حکم به پرداخت مهریه به زن ولو با تقسیط مهریه صادر خواهد کرد .

با این وجود ، دعوای مطالبه مهریه و رسیدگی به آن در مراجع قضایی نیازمند اطلاع از فرایند رسیدگی است و به همین دلیل بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می کنند که نحوه پیگیری دادخواست مهریه به چه صورت است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی پیگیری دادخواست مهریه زوجه در سامانه ثنا بپردازیم و نحوه و روش آن را توضیح دهیم  .

مطالبه مهریه

بر اساس قانون مدنی ، همین که زن و مردی به عقد نکاح یکدیگر درآمدند ، زن مالک مهریه خود می شود و می تواند بلافاصله بعد از عقد ، اقدام به مطالبه آن نماید . البته در صورتی که مرد با طوع و رغبت این تکلیف قانونی را انجام داده و مهریه همسرش را بپردازد ، مراجعه به دادگاه ها و طرح دعوا برای مطالبه مهر موضوعیت نمی یابد .

با این حال ، در بسیاری از موارد شوهر از پرداخت مهریه زن استنکاف می کند و یا اینکه توانایی مالی کافی برای پرداخت مهریه را ندارد که در این صورت ، اقدام قانونی برای مطالبه مهریه ، شامل طرح دادخواست مطالبه مهریه می باشد تا دادگاه حکم لازم را صادر کند . لازم به ذکر است که اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد ، شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دادخواست مطالبه مهریه را دارد ولی اگر مبلغ مهریه بیش از بیست میلیون تومان بود ، دادخواست مطالبه مهریه را باید به دادگاه خانواده تقدیم کرد .

پیگیری دادخواست مهریه

در طی سال های اخیر ، فرایند دادرسی الکترونیکی به صورت ویژه ای مورد توجه قوه قضاییه قرار گرفته است که این امر با توجه به ازدیاد جمعیت مراجعان به واحدهای قضایی ، امری لازم و اجتناب ناپذیر محسوب می شود . به همین دلیل ، راهکارهایی نیز طراحی و عملیاتی شده است که از جمله آنها می توان به طراحی سامانه ثنا اشاره نمود . این سامانه که از سال 1395 راه اندازی شده است ، اموری همچون ثبت و پیگیری دادخواست ، اطلاع از ابلاغیه ها و اوراق قضایی مربوط به دعوا و همچنین مشاهده رای صادر شده از دادگاه را برای کلیه طرفین دعوا فراهم نموده است .

بنابراین ، در حال حاضر سامانه ثنا از طریق سایت خدمات الکترونیک قضایی ( عدل ایران ) قابل دسترسی است که با استفاده از آن ، می توان روال رسیدگی به دادخواست مهریه زوجه در دادگاه را پیگیری نموده و از کلیه مراحل رسیدگی به این دادخواست مطلع شد و نیز در صورتی که دادگاه رای صادر کرد ، آن را ملاحظه نمود  .

نحوه و روش پیگیری دادخواست مهریه در سامانه ثنا

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، پیگیری دادخواست مهریه زن در سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر شده است که به منظور استفاده از این خدمات ، شخص متقاضی نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد . پس از انجام ثبت نام اولیه در این سامانه ، متقاضی باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کرده و احراز هویت شود که در نهایت ، رمز عبور به سامانه در اختیار وی قرار خواهد گرفت .

در مرحله بعد ، برای پیگیری دادخواست مهریه ، ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی adliran.ir مراجعه نموده و از قسمت سمت راست در بالای صفحه ، گزینه " اطلاع رسانی برای اشخاص " را انتخاب نمود .

سپس باید شماره ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا که ار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اخذ شده است را به صورت دقیق در کادرهای مربوطه وارد کرد .

پس از اینکه طبق مرحله قبل ، کد ملی و رمز شخصی متقاضی به صورت صحیح وارد شد ، یک " رمز موقت " برای ورود به سامانه ثنا به تلفن همراه شخص متقاضی که با آن در سامانه ثنا ثبت نام انجام شده است ، پیامک می شود که باید آن را نیز در کادر مربوط وارد کرد . لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن رمز عبور ، می توان از گزینه بازیابی رمز موقت نیز استفاده کرد که در این صورت ، مجددا رمز عبور موقت به تلفن همراه متقاضی پیامک خواهد شد .

در این مرحله ، پیگیری دادخواست مهریه ، شخص متقاضی با استفاده از کد ملی شخص و یا شماره پرونده دعوای مهریه امکان پذیر شده است . در صورت وارد کردن کد ملی ، کلیه پرونده هایی که شماره ملی شخص متقاضی در آن به ثبت رسیده باشد ، قابل مشاهده است و با وارد کردن شماره پرونده دادخواست مهریه ، تنها اطلاعات مربوط به پرونده مهریه زن اعم از روال رسیدگی به دادخواست مهریه ، ابلاغیه های مربوط به دادخواست مهریه ، رای دادگاه در مورد دعوای مهریه و ... قابل پیگیری و ملاحظه است .

پس از مشخص کردن یکی از این موارد و تنظیم گزینه های مربوطه ، باید بر روی گزینه " بازیابی اطلاعات " کلیک کرد که در این صورت ، لیست کاملی از دادخواست های شخص از جمله دادخواست مهریه زن برای پیگیری مراحل آن ارائه می شود که با کلیک کردن بر روی آن ، کلیه اطلاعاتی که مربوط به دادخواست مهریه می باشد و در پرونده ثبت شده است ، قابل مشاهده می باشند .

به عنوان مثال " خلاصه پرونده " ، " روند کار پرونده " ، " ردیف های فرعی " و " آخرین موضوعات " را می توان برای پرونده مهریه به صورت مجزا پیگیری کرده و در صورت لزوم نیز آنها را ذخیره و چاپ کرد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پیگیری دادخواست مهریه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 05:28 1403/1/10 776 نفر بازدید