مهریه فسخ نکاح

1403/2/7 00:16

مهریه فسخ نکاح

یکی از اسباب انحلال نکاح یا بر هم خوردن عقد ازدواج ، فسخ نکاح می باشد . فسخ نکاح هم می تواند از طرف زن باشد و هم از طرف مرد . در واقع در صورتی که یکی از طرفین عیوب مذکور در قانون مدنی را داشته باشد ، طرف مقابل او م یتواند اقدام به فسخ ازدواج کند . حال سوال مهمی که ممکن است مطرح شود این است که تکلیف مهریه در صورت فسخ نکاح چیست ؟ آیا در فسخ نکاح هم مهریه به زن تعلق می گیرد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید میان فسخ نکاح قبل و بعد از نزدیکی تفاوت قائل شد . بنابراین ، در این مقاله به بررسی مهریه فسخ نکاح قبل از نزدیکی و مهریه فسخ نکاح بعد از نزدیکی خواهیم پرداخت . 

مهریه فسخ نکاح قبل از نزدیکی

بر اساس ماده 1101 قانون مدنی ، " هرگاه عقد نکاح قبل از نزدیکی به جهتی فسخ شود ، زن حق مهر ندارد ؛ مگر در صورتی که موجب فسخ ، عنن باشد که در این صورت ، با وجود فسخ نکاح ، زن مستحق نصف مهر است " .  

چنانچه از این ماده مشخص است ، اگر عقد نکاح قبل از نزدیکی فسخ بشود ، زن مستحق مهریه ای نخواهد بود ؛ یعنی مالکیت او نسبت به مهر زائل می شود و اگر مهر را دریافت کرده ، باید آن را به شوهر سابق مسترد دارد . بنابراین ، در مورد فسخ ، برخلاف طلاق ، زن استحقاق نصف مهریه را ندارد .  بند دوم ماده 1101 متضمن استثنایی بر قاعده اصلی است . برابر این ماده ، در صورتی که زن به علت عنن یعنی ناتوانی جنسی شوهر ، عقد نکاح را قبل از نزدیکی فسخ کرده باشد ، در این صورت با وجود فسخ نکاح ، زن مستحق نصف مهریه است . در این فرض ، با اینکه نزدیکی واقع نشده است ، زن استحقاق نصف مهر را دارد . 

مهریه فسخ نکاح بعد از نزدیکی

هرگاه عقد نکاح بعد از نزدیکی فسخ شود ، زن مستحق تمام مهریه خواهد بود و فسخ نکاح تاثیری در استحقاق زن نسبت به مهر نخواهد داشت . قانون مدنی به صراحت این قاعده را ذکر نکرده است ، اما می توان آن را از مفهوم ماده 1101 قانون مدنی دریافت . بعلاوه اینکه بر اساس ماده 1082 قانون مدنی در خصوص حق مهریه ، زن به محض عقد نکاح مالک مهریه می شود و با وقوع نزدیکی مالکیت او استقرار پیدا می کند و دلیلی برای از بین رفتن آن وجود ندارد .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه فسخ نکاح به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 00:16 1403/2/7 216 نفر بازدید