مهریه عندالمطالبه

1403/1/13 11:52

مهریه عندالمطالبه

ممکن است که اخیرا اصطلاح مهریه عندالاستطاعه و مهریه عندالمطالبه را شنیده باشید . این دو مهریه با هم متفاوت هستند و آثار متفاوتی هم به بار می آورند . گاها دیده یا شنیده ایم که مردانی به جهت ناتوانی در پرداخت مهریه به زندان رفته اند و یا زنانی نتوانسته اند مهریه شان را وصول کنند . این امر از تفاوت میان مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه ناشی می شود . به همین دلیل ، اطلاع از این دو نوع مهریه موضوع مهمی است که قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم . بنابراین ، در این مقاله به بررسی انواع مهریه ، مهریه عندالمطالبه چیست و تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه خواهیم پرداخت .  

انواع مهریه

یکی از مهمترین حقوق مالی که در شرع و قانون برای زنان پیش بینی شده است ، مهریه است . مهریه در واقع مالی است که هم در عقد دائم و هم در عقد موقت به زن تملیک می شود و به همین مناسبت ، زن هر زمان که بخواهد می تواند در دادگاه مطالبه مهریه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه می شود . البته ، ذکر این نکته ضروری است که ذکر مهریه در عقد موقت ضروری است . مطابق مواد 1087 الی 1101 قانون مدنی در خصوص مهریه زن مقرراتی تدوین شده است . بر این اساس ، انواع مهریه را می توان شامل مهر المسمی ، مهر المثل و مهرالمتعه دانست . اما در سال های اخیر نوع جدیدی از مهریه را می توان شناخت که بر اساس قانون مدنی زن و مرد می توانند در خصوص عند المطالبه یا عندالاستطاعه بودن مهریه با هم توافق کنند .

مهریه عندالمطالبه چیست؟

آنچه که به لحاظ عرفی از شنیدن واژه مهریه زن به ذهن خطور می کند مهریه ای است که در اصطلاح حقوقی به آن مهریه عندالاستطاعه گفته می شود . اما در طی سال های اخیر نوع جدیدی از مهریه رواج یافته است که به آن مهریه عندالاستطاعه گفته می شود . این مهریه که با توافق زن و مرد تعیین می شود ، با مهریه عندالمطالبه تفاوتهایی دارد . برای اطلاع از تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه ابتدا بایستی در خصوص مهریه عندالمطالبه توضیحاتی ارائه کنیم .  

به بیان ساده ، معنی عند المطالبه آن است که به محض مطالبه زن ، مرد موظف به پرداخت می شود . مهریه عندالمطالبه مهریه ای است که زن هر زمان اراده کند می تواند آن را مطالبه کند . تا زمانی هم که مرد مهریه را به زن نپردازد ، زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند و تمکین نکند . 

بنا بر آنچه گفته شد ، وصول مهریه عندالمطالبه آسان تر از وصول مهریه عندالاستطاعه است و زن می تواند با مراجعه به اجرای اسناد رسمی مهریه اش را وصول کند . همچنین ، مراجعه به شورای حل اختلاف و دادگاه خانواده نیز برای دادخواست مهریه امکانپذیر می باشد . در صورتی که مرد مهریه عندالمطالبه را به زن نپردازد ، ممکن است که به درخواست زن روانه زندان بشود .  

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

همانطور که گفتیم ، مهریه عندالمطالبه به مهریه ای گفته می شود که از حین عقد ازدواج بر عهده مرد قرار می گیرد و زن هر زمان بخواهد می تواند آن را مطالبه کند . مهریه عندالمطالبه در هر زمانی که زن درخواست کند باید به او پرداخت بشود . این یکی از تفاوت های مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه است . چرا که در مهریه عندالاستطاعه ، زن در صورتی می تواند مهریه اش را بگیرد که مرد توانایی یا استطاعت پرداخت آن به زن را داشته باشد . بعلاوه اینکه در مهریه عندالاستطاعه زن موظف است که برای دریافت مهریه ، دارا بودن مرد را ثابت کند و اموالی از او به دادگاه معرفی نماید . اما در مهریه عندالمطالبه این مرد است که برای عدم پرداخت مهریه باید ندار بودن خود را ثابت کند یا تقاضای اعسار کند . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عندالمطالبه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 11:52 1403/1/13 136 نفر بازدید