مهریه عندالاستطاعه

1403/2/1 09:18

مهریه عندالاستطاعه

 از حقوق مالی که به زنان تعلق می گیرد مهریه است . به لحاظ عرفی مهریه هدیه ای است که مرد به هنگام عقد ازدواج به زن می دهد . بر اساس مقررات قانون مدنی ، زن به محض اینکه عقد ازدواج میان دو نفر جاری شد ، مالک مهریه می شود و می تواند آن را مطالبه نماید . اما اخیرا نوع جدیدی از مهریه به نام مهریه عندالمطالبه مرسوم شده است که زن تنها در صورتی می تواند مهریه اش را از مرد مطالبه کند که بتواند استطاعت یا توانایی او را اثبات نماید . فارغ از مشکلات مهریه عندالاستطاعه ، قصد داریم در این مقاله به توضیح انواع مهریه ، مهریه عندالاستطاعه و تفاوت عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه بپردازیم . 

انواع مهریه

یکی از حقوق مالی زنان که در فقه و قانون پیش بینی شده است ، مهریه است . در قانون مدنی احکام ویژه ای برای مهریه و پرداخت آن در نظر گرفته شده است . در مواد 1087 الی 1101 قانون مدنی ، مقرراتی در خصوص مهریه پیش بینی شده است . بر اساس این مواد ، انواع مهریه را می توان شامل مهرالمسمی ، مهر المثل و مهرالمتعه نامید که هریک از آنها شرایط ویژه و خاص خود را دارند . در نظر قانونگذار ، مهریه مالی است که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد و زن به محض عقد می تواند هرگونه تصرفی در آن کرده ، آن را مطالبه کند یا مهریه اش را ببخشد . برای آشنایی با مطالبه مهریه و بخشیدن مهریه کلیک کنید .اما در طی سالهای اخیر ، تقسیم بندی دیگری از انواع مهریه به وجود آمده است که بر اساس آن ، مهریه عندالاستطاعه که نقطه مقابل مهریه عندالمطالبه است ، به لحاظ عرفی رواج یافته است .  

مهریه عندالاستطاعه چیست؟

به موجب ماده 10 قانون مدنی ، تمامی قراردادهای خصوصی که بین افراد تنظیم می شود ، در صورتی که خلاف قانون نباشد ، معتبر است . یکی از مواردی که در این خصوص مطرح می شود ، توافق میان زن و مرد در مورد مهریه می باشد که به موجب آن ، زن می پذیرد که مرد مهریه اش را در صورتی بپردازد که مرد توانایی مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد . به این نوع مهریه ، در عرف مهریه عندالاستطاعه گفته می شود . به لحاظ عرفی ، استطاعت یعنی توانایی و منظور از مهریه عندالاستطاعه مهریه ای است که مرد در شرایطی موظف به پرداخت مهریه عندالاستطاعه شود که توانایی پرداخت مهریه به همسر خود را داشته باشد . فارغ از ایرادات و چالش های تعیین مهریه عندالاستطاعه ، دریافت آن تحت شرایطی ممکن خواهد بود . 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه

یکی از مهمترین تفاوت های مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه این است که در مهریه عندالمطالبه زن مالک مهریه شده است و مرد مکلف می شود که در صورت تقاضای همسرش ، مهریه اش را به او بپردازد . اما در مهریه عندالاستطاعه اینگونه نیست و مرد تنها در صورتی مکلف به پرداخت مهریه به همسر خود می شود که استطاعت یا توانایی مالی برای پرداخت مهریه داشته باشد و در این مورد ، زن باید توانایی یا استطاعت مالی شوهرش را به دادگاه ثابت نماید . 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 09:18 1403/2/1 129 نفر بازدید