مهریه عقد موقت

1403/1/21 06:58

مهریه عقد موقت

عقد موقت علیرغم اینکه در نظر برخی مذموم شناخته می شود ، به موجب شرع و قوانین جاری کشور امری پذیرفته شده است . به همین دلیل قواعد مربوط به آن هم در متون دینی و هم در متون قانونی پیش بینی شده است . یکی از این قواعد در خصوص مهریه و تعیین میزان آن در عقد موقت است . موقت بودن عقد و یا کم بودن میزان مهریه در عقد نیز نباید سبب ایجاد این تصور شود که نمی توان مهریه را مطالبه نمود . بلکه مطالبه مهریه عقد موقت نیز با شرایطی امکانپذیر است . بنابراین ، در این مقاله مهریه عقد موقت و احکام مربوط به مهریه در عقد موقت را مورد بررسی قرار می دهیم .  

مهریه عقد موقت

بر خلاف عقد دائم ، تعیین مهریه یکی از ارکان اصلی عقد موقت است . در ماده 1095 قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر کرده است : " در نکاح منقطع ، عدم ذکر مهر در عقد موجب بطلان عقد است " . مطابق این ماده تعیین مهریه و میزان آن در عقد موقت یکی از شرایط صحت این عقد است . در صورتی که مهریه در عقد موقت ذکر نشود ، عقد باطل است . این بدلیل ویژگی خاص عقد موقت است . به همین دلیل تعیین مهریه و میزان آن و همچنین تعیین مدت در عقد موقت جزء شرایط صحت این عقد است . این ویژگی بر خلاف عقد دائم است . در عقد دائم تعیین مهر ضروری نیست و زوجین می توانند بعد از عقد نیز نسبت به تعیین مهریه به توافق برسند . حتی اگر مهریه ای هم تعیین نشود ، باز هم زن می تواند از مهر المثل و مهر المتعه استفاده کند . اما تعیین مهر و  میزان آن در عقد موقت لازم و ضروری است و عدم تعیین آن سبب بطلان عقد می شود .

احکام مربوط به مهریه عقد موقت

بجز در مواردی که مطابق قانون مدنی احکام ویژه ای آورده است ، سایر احکام مربوط به مهریه در خصوص عقد دائم و عقد موقت مشابه و یکسان است . یکی از این موارد ویژه لزوم تعیین مهر در عقد موقت بود . بنابراین ، سایر احکام مربوط به مهریه در این دو نوع عقد مشابه است . در خصوص احکام مربوط به مهریه در عقد موقت چند نکته حائز اهمیت است :

مهر المتعه و مهر المثل صرفا مخصوص عقد دائم است . این دو نوع مهر در صورتی به زن تعلق می گیرند که مهریه به موجب عقد دائم تعیین نشده باشد و مرد قبل یا بعد از رابطه زناشویی بخواهد همسر خود را طلاق بدهد . اما به دلیل اینکه عدم ذکر مهریه در عقد موقت سبب بطلان عقد است ، این دو نوع مهریه نیز به زن تعلق نمی گیرند . 

همچنین ، به موجب ماده 1096 قانون مدنی " در نکاح منقطع موت زن در اثناء مدت موجب سقوط مهر نمی شود و همچنین است اگر شوهر تا آخر مدت با او نزدیکی نکند " . بنابراین ، اگر زن در طول مدت عقد موقت فوت کند یا مرد با او زناشویی نکند ، باز هم مهر از بین نخواهد رفت .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عقد موقت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 06:58 1403/1/21 168 نفر بازدید