مهریه زن بعد از فوت شوهر

1403/1/10 05:37

مهریه زن بعد از فوت شوهر

یکی از مهمترین حقوقی که به موجب شرع و قانون به زن تعلق می گیرد مهریه ای است که به موجب عقد نکاح میان زن و مرد تعیین می شود . بر اساس قانون مدنی زن به محض عقد ازدواج مالک مهریه می شود و مرد از همان لحظه متعهد می شود که مهریه همسر خود را بپردازد . به لحاظ عرفی مطالبه مهریه معمولا حین دعوای طلاق در دادگاه مطرح می شود . اما در هر شرایطی زن امکان دریافت مهریه را خواهد داشت . حتی در صورتی که شوهر فوت کرده باشد نیز زن می تواند با ارئه دادخواستی مهریه اش را مطالبه کند که از اموال متوفی باید پرداخت بشود . به همین مناسبت در این مقاله مهریه زن ، مهریه زن بعد از فوت شوهر و چگونگی دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر را مورد بررسی قرار می دهیم .  

مهریه زن

از جمله مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد مهریه است . بر اساس ماده 1082 قانون مدنی " به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " .

آنگونه که از این ماده بر می آید ، به محض اینکه عقد ازدواج میان زن و مرد بسته شد ، زن مالک مهریه ای است که بر ذمه مرد قرار گرفته است و می تواند هر گونه که بخواهد آن را مطالبه کند یا حتی با بخشیدن مهریه ذمه مرد را بری کند . در هر صورت مسائلی همچون رابطه نامشروع ، نشوز و عدم تمکین او ارتباطی به دریافت مهریه از طرف او و پرداخت مهریه توسط مرد نخواهد داشت .

مهریه زن بعد از فوت شوهر

همانگونه که گفتیم ، زن به محض وقوع عقد مالک مهریه شده است و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند . به این معنا که پرداخت مهریه زن دِینی است که بر ذِمه مرد قرار گرفته است و جزو بدهی های مرد محسوب می شود .

ممکن است برخی تصور کنند در صورتی که مرد فوت کند ، دیگر زن نمی تواند مهریه اش را دریافت کند . اما این مطلب صحیح نیست . به دلیل آنکه مهریه زن بعد از فوت شوهر ، جزء بدهی های مرد است که در طول مدت حیات وی ، پرداخت نشده است و بر اساس قانون مدنی ، پس از فوت وی در صورتی که اموالی از وی به جای مانده باشد ، باید مهریه زن از اموال او پرداخته بشود .  

چگونگی دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر

بر اساس قانون مدنی ، زمانی که شخصی فوت می شود ، ابتدا باید دیون و بدهی های مالی او باید پرداخت شود و سپس اگر چیزی باقی ماند ، بر اساس قواعد ارث میان ورثه او تقسیم می شود . بنابراین ، در صورتی که مردی فوت کند در حالی که مهریه همسرش را نپرداخته باشد ، زن می تواند با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده ، مهریه اش را مطالبه نماید ؛ حتی در صورتی که تقسیم ترکه متوفی انجام شده باشد .

در این صورت ، دادخواست مطالبه مهریه باید به طرفیت ورثه متوفی اقامه شود . در مواردی هم که مهریه زن وجه رایج یا پول نقد باشد ، تاریخ فوت مبنای محاسبه قرار می گیرد و زن بر اساس شاخص سال فوت شوهر مهریه را دریافت می کند .

البته نکته مهمی که در رابطه با مهریه زن پس از فوت شوهر وجود دارد ، آن است که مهریه زن غیر از ارثی است که به وی تعلق می گیرد . به این معنا که در صورت فوت مرد ، زوجه هم قادر به مطالبه ارث بر طبق قانون مدنی خواهد بود و هم می تواند مهریه اش را مطالبه نماید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه زن بعد از فوت شوهر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 05:37 1403/1/10 176 نفر بازدید