مهریه در دوران نامزدی

1403/1/27 03:40

مهریه در دوران نامزدی

عقد نکاح یا ازدواج ، علاوه بر اینکه موجب محرمیت و پیوند میان زن و مرد می شود ، سبب به وجود آمدن آثار مهمی در روابط زوجین شده و تکالیف قانونی مختلفی را بر دوش آنان مستقر می سازد . به عنوان مثال ، زن مکلف است که از شوهر خود تمکین کند و همچنین اینکه مرد پرداخت مالی تحت عنوان مهریه را به همسر خود تقبل می نماید . اما سوال مهمی که اینجا ممکن است مطرح شود آن است که آیا در دوران نامزدی به زن مهریه تعلق می گیرد ؟ تکلیف مهریه در دوران نامزدی چیست ؟ مهریه نامزدی زن چه حکمی دارد ؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ابتدا به بررسی تکلیف مهریه زن پرداخته و سپس شرط پرداخت مهریه و مهریه زن در دوران نامزدی را مورد بررسی قرار می دهیم .

تکلیف مهریه زن

همانگونه که در مقدمه اشاره شد ، یکی از مهم ترین آثار عقد نکاح ، پرداخت مهریه زن است . بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، " به مجرد عقد زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . این ماده بیانگر مالکیت زن بر مهریه و حق مهریه زن است که هم بر اساس اسلام و هم بر اساس قانون به وی تعلق گرفته است . از جمله نتایج و آثار حق مهریه زن آن است که هر زمان که بخواهد می تواند اقدام به مطالبه مهریه اش نماید . به همین دلیل ، مرد نیز موظف است که مهریه را به زن بپردازد . چرا که در حین عقد نکاح ، پرداخت مهریه به زن را پذیرفته و با منعقد شدن عقد این تکلیف بر عهده او مستقر شده است . 

شرط پرداخت مهریه

در قسمت قبل به بررسی اینکه مهریه زن چیست و در قانون تکلیف مهریه زن به چه صورت است ، پرداختیم . اما در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که آیا پرداخت مهریه به زن شروطی دارد ؟ شرط پرداخت مهریه به زن توسط مرد چیست ؟ آیا شرط پرداخت مهریه به زن ، تمکین از شوهر است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 1082 ، به محض عقد نکاح مهریه به مالکیت زن در می آید . بنابراین ، مرد مکلف به پرداخت مهریه به همسر خود می شود . لذا عدم تمکین از سوی زن سبب نمی شود که وی حق مهریه خود را از دست بدهد . در واقع ، زن ناشزه همچنان حق مهریه دارد ؛ منتها چون شرط پرداخت نفقه ، تمکین از سوی زن است ، حق نفقه خود را از دست می دهد .

مهریه زن در دوران نامزدی

در این قسمت قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که تکلیف مهریه زن در دوران نامزدی چیست ؟ منظور از دوران نامزدی ، دوران پیش از انعقاد عقد نکاح زن و مرد است . اما آیا در دوران نامزدی به زن مهریه تعلق می گیرد ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ، بهتر است ماده 1082 قانون مدنی را مورد تحلیل قرار دهیم که بر اساس این ماده ، " به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . همانگونه که از این ماده مشخص است ، در دوران نامزدی یعنی پیش از خوانده شدن خطبه عقد نکاح ، مهریه ای به زن تعلق نمی گیرد . چرا که بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، صرفا پس از انعقاد عقد ازدواج یا عقد نکاح است که به زن مهریه تعلق می گیرد و زن مالک مهریه تعیین شده می شود . بنابراین پیش از عقد نکاح ، مهریه به زن تعلق نمی گیرد و لذا زن حق مطالبه مهریه دوران نامزدی را نخواهد داشت . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه در دوران نامزدی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 03:40 1403/1/27 169 نفر بازدید