مطالبه مهریه از طریق دادگاه

1403/1/10 05:23

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

ازجمله مهمترین دعاوی که امروزه در دادگاه خانواده مطرح می شود ، دعوای مطالبه مهریه است . حجم فراوان پرونده های مربوط به مطالبه مهریه سبب شده است که به موجب قانون حمایت خانواده ، مطالبه مهریه های تا بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف قرار گیرد . اجرای مهریه از طریق دادگاه نیازمند طی شدن یکسری مراحل قانونی است که قصد داریم در این مقاله به توضیح آن بپردازیم . به همین مناسبت ، مطالبه مهریه ، روش های مطالبه مهریه و مطالبه مهریه از طریق دادگاه را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

مطالبه مهریه

یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد نکاح به خانم ها تعلق می گیرد ، مهریه است . بر اساس قانون مدنی ، به محض وقوع عقد ازدواج زن مالک مهریه می شود . بنابراین می تواند هر زمان که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه خود نماید . معمولا مطالبه مهریه در پی وقوع اختلاف میان زن و مرد پر رنگ تر می شود ؛ اما باید دانست که حتی مطالبه مهریه بدون طلاق نیز امکانپذیر است . علاوه بر اینکه زن می تواند هر زمان که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه نماید ، بر اساس قانون ، می تواند اقدام به بخشیدن مهریه نماید که البته نیازمند اذن پدر است .

روش های مطالبه مهریه

در حال حاضر ، مطالبه مهریه از دو روش امکانپذیر است . روش های مطالبه مهریه عبارتند از مراجعه به دادگاه و مراجعه به اجرای ثبت اسناد . هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که در هر مورد ، خانم ها باید با ملاحظه شرایط خود و همسرشان ، یکی از این روش ها را انتخاب نموده و بر طبق آن اقدام به مطالبه مهریه نمایند . به عنوان مثال ، اینکه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت سریعتر انجام می شود ، اما نمی توان مرد را زندانی کرد .  

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

در این مقاله قصد داریم تا به بررسی یکی از روش های مطالبه مهریه یعنی مطالبه مهریه از طریق دادگاه بپردازیم . اجرای مهریه از طریق دادگاه نیازمند توجه به نکاتی است که ذیلا آنها را مدنظر قرار خواهیم داد .

جهت مطالبه مهریه از طریق دادگاه ابتدا بایستی به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه نموده و دادخواست مطالبه مهریه را ثبت نماییم . به جهت اینکه دعوای مطالبه مهریه یک دعوای مالی است ، بایستی هزینه دادرسی مربوط به آن پرداخته شود .

در این مرحله پرونده به دادگاه خانواده ارجاع شده و وقت رسیدگی تعیین می شود که نحوه پیگیری دادخواست مهریه از طریق سامانه ثنا انجام می شود . در این مرحله خانم می تواند اقدام به توقیف اموال همسرش در راستای وصول مهریه نماید که بایستی با معرفی دقیق اموال زوج از دادگاه تقاضای توقیف آن اموال را بنمایید . در صورتی که این اموال جزء مستثنیات دِین نباشند ، قرار تأمین خواسته صادر می شود . نکته مهمی که در خصوص اجرای مهریه از طرف دادگاه وجود دارد آن است که بر اساس قانون ، رسیدگی به دعاوی مهریه تا نصاب دویست میلیون ریال یعنی بیست میلیون تومان در صلاحیت شورای حل اختلاف می باشد . لذا به این منظور بایستی ابتدا به شورای حل اختلاف مراجعه کرد . در این فرض ، زوج نیز می تواند با ارائه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه ، تقاضای تقسیط مهریه را نماید که در دادگاه مورد رسیدگی قرار می گیرد .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه مهریه از طریق دادگاه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 05:23 1403/1/10 237 نفر بازدید