مطالبه مهریه از طریق ثبت

1403/1/10 05:37

مطالبه مهریه از طریق ثبت

دعوای مطالبه مهریه ، یکی از دعاوی است که آمار بسیار بالایی از پرونده های مطرح در دادگاه ها را به خود اختصاص داده است . مطالبه مهریه به عنوان یکی از مهمترین حقوق مالی زنان و تعهدات مردان ، از دو روش امکانپذیر است که البته هر کدام از این روش ها مزایا و معایبی دارند که بهتر است با آنها آشنا شویم . دو روش کلی مطالبه مهریه را می توان شامل مطالبه مهریه از طریق دادگاه و مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت دانست که قصد داریم در این مقاله خوانندگان محترم را با مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت آشنا کنیم . به همین دلیل ، ابتدا روش های مطالبه مهریه را مطرح نموده و در ادامه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت را بررسی می نماییم .  

روش های مطالبه مهریه

یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد نکاح به زنان تعلق می گیرد ، مهریه می باشد . مهریه در واقع مالی است که به موقع عقد نکاح مرد پرداخت آن را به زن تعهد می کند . به همین دلیل ، بر اساس قانون مدنی ، به محض وقوع عقد ازدواج زن می تواند اقدام به مطالبه مهریه خود کند و اگر هم بخواهد آن را ببخشد . بر اساس قانون ، روش های مطالبه مهریه را می توان به دو نوع مطالبه مهریه از طریق دادگاه و مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت تقسیم بندی نمود . برای وصول مهریه از طریق دادگاه می توان با ارائه دادخواست به دادگاه خانواده و معرفی اموالی از او ، می توان مهریه را وصول کرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه مهریه از طریق دادگاه کلیک کنید . اما مطالبه مهریه تنها از طریق دادگاه انجام نمی شود . بلکه از آن جهت که سند ازدواج جزء اسناد رسمی محسوب می شود ، یک سند لازم الاجرا است و می توان از طریق ثبتی نیز آن را پیگیری کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی از روش های مطالبه مهریه ، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت می باشد . هرچند که اکثر مردم برای مطالبه مهریه خود به دادگاه مراجعه می کنند ، اما باید دانست که علاوه بر مراجعه به دادگاه می توان با مراجعه به دفترخانه ای که در آن ازدواج کرده اند ، اقدام به مطالبه مهریه کرد .

در واقع به دلیل اینکه سند یک ازدواج یک سند رسمی محسوب می شود ، قانونگذار این اختیار را به زن داده است تا با به اجرا گذاشتن این سند اقدام به مطالبه و وصول مهریه اش کند . در این حالت زن می تواند به دفتر ازدواجی که عقد در آن ثبت شده است مراجعه کند و فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت را پر کند .

در این حالت سردفتر ازدواج اقدام به صدور اجراییه می نماید و به اطلاع مرد می رساند . پس از اینکه این موضوع به اطلاع مرد رسید ، ظرف ده روز باید دین یا بدهی خود را بپردازد یا ترتیبات پرداخت آن را فراهم کند ، در غیر این صورت اجرای ثبت معادل مهریه زن را از اموال او بازداشت یا توقیف می کند و در صورت عدم پرداخت مهریه زن ، اقدام به فروش اموال مرد و پرداخت آن به زن می کند . البته این اموال نباید جزء مستثنیات دین باشد . ناگفته نماند که اقدام ثبتی برای وصول مهریه ، نیازمند پرداخت هزینه دادرسی است . 

نکته مهم این است که در این روش می توان مرد را ممنوع الخروج هم کرد . در این صورت باید فرم ممنوع الخروجی را از اداره ثبت دریافت و آن را پر کرد . در صورتی هم که مرد ظرف مهلت ده روز اقدام به انتقال اموال خود به دیگری کند ، می توان از وی شکایت کرد و معامله وی را باطل نمود . برای ملاحظه مزایا و معیاب مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت کلیک کنید . البته مرد نیز در مقابل می تواند با ارائه دادخواست اعسار ، تقسیط مهریه را تقاضا کند . اگر این دادخواست وی از طرف دادگاه مورد پذیرش قرار بگیرد ، مهریه اصطلاحا قسط بندی می شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مطالبه مهریه از طریق ثبت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 05:37 1403/1/10 185 نفر بازدید