مبلغ مهر المثل زن

1403/1/10 05:50

مبلغ مهر المثل زن

بر اساس قانون مدنی ممکن است زن و مرد در حین عقد نکاح ، میزان مهریه زن را مشخص نکنند و موضوع تعیین مهریه را به بعد از ازدواج موکول کنند . علاوه بر این ، این امکان وجود دارد که توافق زوجین برای مشخص کردن مهریه زن بنا به دلایلی باطل بوده باشد . در چنین شرایطی ، اگر زن و مرد با هم رابطه زناشویی برقرار نموده باشند ، زن استحقاق دریافت مهر المثل را دارد که البته میزان آن مشخص و معین نمی باشد . به همین مناسبت پاسخ به این سوال ضروری است که مبلغ و مقدار مهر المثل زوجه چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، اگر مهریه زن ضمن عقد نکاح مشخص نشده باشد و رابطه زناشویی برقرار شده باشد ، چه میزانی از مهریه به زن تعلق خواهد گرفت ؟ برای پاسخ دادن به این سوالات ، ابتدا به بررسی موارد تعیین مهرالمثل و نحوه تعیین مهرالمثل برای زن پرداخته و سپس مبلغ و میزان مهرالمثل را بررسی خواهیم کرد .

موارد تعیین مهر المثل برای زن

امروزه در اکثر موارد میزان مهریه زن ضمن عقد نکاح مشخص و معلوم می شود که به آن مهر المسمی  می گویند ؛ با این حال ، این امکان وجود دارد که میزان مهریه زن ضمن عقد نکاح و به موجب قرارداد تعیین نشده باشد که در این صورت ، به زن مهرالمثل تعلق می گیرد . بر اساس قانون مدنی ، در سه مورد برای زن مهرالمثل تعیین می شود که این موارد عبارتند از اینکه :

1 ) بر اساس ماده 1087 قانون مدنی در صورتی که مهریه زن در عقد نکاح تعیین نشده باشد و قبل از توافق طرفین در خصوص میزان مهریه ، بین زوجین نزدیکی واقع شود ، زن استحقاق دریافت مهر المثل را دارد . علاوه بر این ، اگر عدم مهر در ضمن عقد نکاح شرط شده باشد و قبل از توافق طرفین ، نزدیکی واقع شود نیز زن مستحق مهرالمثل خواهد بود .

2 ) بر اساس ماده 1100 قانون مدنی ، هر گاه توافق طرفین درباره مهر المسمی به جهتی باطل باشد ، ( مانند اینکه مهریه تعیین شده مجهول بوده و یا مالیت نداشته باشد ) و میان آنها نزدیکی واقع شود ، به زن مهر المثل تعلق می گیرد .

3 ) در ماده 1099 قانون مدنی نیز یکی دیگر از موارد تعیین مهرالمثل برای زن پیش بینی شده است که بر اساس آن در صورتی که عقد نکاح باطل بوده باشد و زن از باطل بودن عقد بی اطلاع بوده و نزدیکی هم واقع شده باشد ، زن استحقاق دریافت مهرالمثل را خواهد داشت .

نحوه تعیین مهر المثل زن

در قسمت قبل شرایط و موارد تعیین مهرالمثل را مورد بررسی قرار دادیم ؛ با این حال در خصوص نحوه تعیین مهر المثل زن ، با عنایت به قانون مدنی و رویه قضایی می توان گفت که نحوه تعیین مهر المثل زن به این صورت است که اگر مهریه زن حین عقد نکاح مشخص نشده باشد و رابطه زناشویی به وقوع پیوسته باشد ( یا در صورت وجود سایر شرایط مذکور در قسمت قبل ) ، زن می تواند به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه دادخواست مطالبه مهرالمثل ، تقاضای تعیین مبلغ و میزان مهریه خود را نماید . در این صورت ، قاضی دادگاه با صدور قرار کارشناسی ، تعیین مهر المثل زن را به کارشناس دادگاه ارجاع می دهد و کارشناس هم با توجه به شأن و جایگاه فردی و خانوادگی زن ، مهر المثل وی را تعیین و مرد را محکوم به پرداخت آن می کند .

میزان مهر المثل زن

از جمله رایج ترین سوالاتی که در ارتباط با مهرالمثل زن مطرح می شود آن است که میزان مهر المثل زن چقدر است ؟ یا به عبارت دیگر ، مقدار مهر المثل زن و مبلغ مهرالمثلی که در دادگاه برای زن تعیین می شود چقدر خواهد بود ؟

به طور کلی در پاسخ به این سوالات ، باید گفت که در قانون مبلغ ، میزان و یا مقدار مهرالمثل زن مورد پیش بینی قرار نگرفته است ؛ بلکه بر اساس ماده 1091 قانون مدنی " در نحوه تعیین مهر المثل زن ، باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین معمول محل و غیره در نظر گرفته شود " . لذا همانطور که در این ماده اشاره شده است ، مهرالمثل زن مبلغ و میزان به خصوصی ندارد ؛ به نحوی که برای تمامی زنان به یکسان تعیین شود . بلکه عوامل مختلفی همچون سن ، زیبایی ، تحصیلات ، شان خانوادگی و فردی ، جایگاه شغلی ، شهر محل سکونت زن ، سایر اقربا ، دوستان و نزدیکان زن مورد بررسی قرار می گیرند و پس از آن ، با صدور قرار کارشناسی توسط دادگاه ، مبلغ مهرالمثل زن تعیین خواهد شد . لذا ممکن است که مبلغ مهرالمثل یک خانم ، با خانم دیگر تفاوت داشته باشد که فاکتورهای نام برده شده ، در میزان و مقدار آن تاثیر گذار خواهد بود . بنابراین ، در تعیین میزان مهرالمثلی که به زن تعلق می گیرد ، مجموعه ای از عوامل مد نظر قرار می گیرد تا مبلغ مهرالمثل زن مشخص و معلوم گردد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مبلغ مهر المثل زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 05:50 1403/1/10 212 نفر بازدید