نحوه تعیین مهر المثل زن

1403/1/23 08:50

نحوه تعیین مهر المثل زن

بر اساس قانون مدنی ، مهریه زن را می توان به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی کرد که یکی از مهم ترین انواع آن ، مهر المثل می باشد . همانگونه که در مقاله شرایط و موارد تعیین مهر المثل برای زن اشاره گردید ، زمانی که به دلایلی زوجین حین عقد نکاح اقدام به تعیین مهریه ننموده و میزان مهریه را تعیین نکرده باشند ، اگر بین زوجین رابطه زناشویی واقع شود ، به زن " مهر المثل " تعلق می گیرد . اما سوال مهمی که در مورد مهرالمثل زوجه وجود دارد ، آن است که نحوه تعیین مهرالمثل زن چگونه است ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، ابتدا موارد لزوم تعیین مهرالمثل برای زن را مورد بررسی قرار داده و سپس چگونگی و نحوه تعیین مهر المثل زوجه را توضیح خواهیم داد .

موارد تعیین مهرالمثل بر اساس قانون مدنی

لزوم تعیین مهریه حین عقد نکاح ، مخصوص عقد موقت یا صیغه می باشد و به همین دلیل ، در عقد نکاح دائم زوجین الزامی ندارند که حتما میزان مهریه مشخصی را ضمن عقد تعیین کنند . هر چند به لحاظ عرفی معمولا در قباله ازدواج مهریه ذکر می شود ؛ ( مهرالمسمی ) اما به لحاظ حقوقی این امر اجباری نیست و زن و مرد می توانند بعدا در خصوص تعیین مهریه به توافق برسند . همین مسئله گاهی سبب می شود که علی رغم مشخص نشدن مهریه ضمن عقد ، رابطه زناشویی میان زوجین شکل گرفته باشد که بر اساس قانون مدنی ، در این مورد به زن مهرالمثل تعلق خواهد گرفت . علاوه بر این ، در مواردی هم که زوجین مهر المسمی یعنی مهریه مشخصی تعیین کرده باشند ؛ ولی این توافق بنا به دلایلی باطل بوده باشد ، به حکم قانون مدنی به زن مهرالمثل تعلق خواهد گرفت . همچنین در صورتی که عقد نکاح میان زن و مرد به دلایلی باطل بوده باشد و زن از باطل بودن عقد ازدواج مطلع نبوده و مهریه ای هم برای زن تعیین نشده باشد ، پرداخت مهرالمثل به وی موضوعیت می یابد . لذا همانگونه که ملاحظه می شود ، عدم تعیین مهریه یا باطل بودن مهریه تعیین شده در صورتی که رابطه زناشویی میان زوجین شکل گرفته باشد ، زن را مستحق دریافت مهرالمثل می نماید . اما در ادامه این مطلب قصد داریم به این سوال مهم و اساسی پاسخ دهیم که نحوه تعیین مهر المثل برای زوجه به چه صورت است و چگونه مهرالمثل زن تعیین خواهد شد .

نحوه تعیین مهر المثل زن چگونه است؟

پس از اینکه موارد تعیین مهرالمثل برای زوجه را بررسی نمودیم ، لازم است تا با نحوه و چگونگی تعیین مهرالمثل زن آشنا شویم . گاهی این سوالات مطرح می شود که میزان مهر المثل زن چقدر است ؛ یا نحوه تعیین مهرالمثل زن چگونه است ؟

در پاسخ به این سوالات ، توجه به ماده 1091 قانون مدنی ضروری است که بر اساس این ماده : " برای تعیین مهرالمثل باید حال زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات و وضعیت او نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین‌ معمول محل و غیره در نظر گرفته شود " . بر اساس این ماده ، می توان گفت مهر المثل زن مبلغ مشخص و ثابتی ندارد تا برای همه به یکسان میزانی از مهرالمثل تعیین شود . بلکه مجموعه ای از عوامل فردی ، خانوادگی و اجتماعی در خصوص تعیین مهرالمثل زن موثر است . به این صورت که در نحوه تعیین مهرالمثل زوجه ، عواملی همچون سن ، مشخصات ظاهری ، وضعیت تحصیلی ، جایگاه شغلی و خانوادگی خانم مورد بررسی قرار می گیرد و سپس با مقایسه این عوامل ، با سایر اشخاصی مانند دوستان ، نزدیکان ، اعضای خانواده ، اعضای فامیل و خویشاوندان مبلغی را برای زن به عنوان مهرالمثل مورد تعیین قرار می دهند . لذا همانگونه که مشاهده می شود ، میزان مهرالمثل زن با مدرک تحصیلی دانشگاهی ممکن است با مهرالمثل خانمی که مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارد ، متفاوت باشد . یا به طور طبیعی ممکن است که مهرالمثل تعیین شده برای خانم ها در شهرهای بزرگ ، از شهرهای کوچک بیشتر باشد . همچنین اگر عرف خانوادگی و جایگاه خانوادگی خانم مقتضای تعیین مهریه بالا است ، این موضوع در نحوه و چگونگی تعیین مهر المثل زن مد نظر قرار می گیرد .

لذا به طور کلی در پاسخ به این سوال که نحوه و چگونگی تعیین مهرالمثل برای زن به چه صورت است ، باید گفت تعیین میزان مهرالمثل زن به صورت عرفی و اجتماعی صورت می گیرد و توافق زوجین یا رضایت مرد در این خصوص منتفی است . کافی است که زن برای مطالبه مهرالمثل خود به دادگاه مراجعه کرده و دادخواست مطالبه مهرالمثل را تقدیم نماید که در این صورت ، کارشناس دادگاه با توجه به شرایط و عوامل مذکور مهرالمثل زن را تعیین و حکم به پرداخت آن صادر خواهد کرد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تعیین مهر المثل زن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 08:50 1403/1/23 227 نفر بازدید