مهریه چیست؟

1403/2/2 16:59

مهریه چیست؟

یکی از حقوق مالی زن ، مهریه است که به موجب عقد ازدواج به وی تعلق می گیرد . به موجب عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر زمان که بخواهد آن را مطالبه کند . بعلاوه اینکه زن از حق حبس در مطالبه مهریه نیز برخوردار است . از جمله انواع مهریه رایج می توان به مهریه عند المطالبه و مهریه عندالاستطاعه اشاره نمود که هر یک از آنها احکام مخصوص به خود را دارند .

با توجه به اینکه این روزها آمار پرونده های محکومیت در خصوص مطالبه مهریه فراوان شده است ، قانونگذار شرایط جدیدی را هم برای مطالبه مهریه پیش بینی کرده است . بنابراین در این مقاله اینکه مهریه چیست ، انواع مهریه و پرداخت مهریه را مورد بررسی قرار می دهیم .

مهریه چیست؟

از جمله حقوق مالی که به موجب عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد ، مهریه یا مهر می باشد. به موجب ماده 1082 قانون مدنی : " به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . همانگونه که از این ماده مشخص می شود ، به محض اینکه عقد نکاح میان زوجین واقع شد ، زن مالک مهر می شود و هیچ چیز نمی تواند جلوی این مالکیت را بگیرد .

هرچند که در عمل ، بسیار اتفاق می افتد که زن موقع طلاق بخواهد این مهریه را مطالبه کند ؛ اما او از زمان عقد و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه را مطالبه کند . به هرحال ، مسائلی همچون رابطه نامشروع ، نشوز زن یا عدم تمکین و یا هر عمل دیگری از جانب زن ، مانع از استحقاق زن نسبت به مهریه نیست . البته در برخی از شرایط ، زن مستحق مهریه نخواهد بود و مرد معاف از پرداخت مهریه است .

انواع مهریه

برخلاف عقد موقت ، تعیین مهریه در عقد دائم شرط لازم و ضروری برای صحت عقد نیست . بنابراین ، در صورتی که در زمان عقد ، مهریه ای تعیین نشده باشد نیز عقد صحیح است و طرفین می توانند بعد از ازدواج در مورد مهریه توافق کنند . به همین دلیل ، بسته به اینکه مهریه در حین عقد تعیین شده باشد یا نشده باشد ، می توان انواع مهریه را شناسایی کرد که انواع آن اعم اند از مهر المسمی ، مهر المثل و مهر المتعه .

به لحاظ عرفی و در رابطه با چگونگی پرداخت و مطالبه مهریه نیز می توان آن را به مهریه عند المطالبه و مهریه عند الاستطاعه تقسیم کرد که با یکدیگر متفاوت بوده و احکام خاص خود را دارند . تفاوت این دو نوع مهریه از جهت آن است که برای دریافت مهریه عندالاستطاعه ، زن باید استطاعت یا توانایی مرد برای پرداخت مهریه را در دادگاه ثابت کند .

پرداخت مهریه

همانطور که در قسمت های قبل اشاره شد ، به دلیل اینکه زن به محض عقد مالک مهریه می شود ، می تواند هر زمان که بخواهد اقدام به مطالبه مهریه کند و مرد موظف به پرداخت مهریه به زن می باشد .  علاوه بر این ، این امکان نیز وجود دارد که زن با رعایت احکام قانونی ، اقدام به بخشش مهریه به شوهر نموده و او را از پرداختن مهریه معاف نماید .

امروزه بدلیل مشکلات ناشی از ازدیاد پرونده های مربوط به مهریه ، رویه ای متفاوت با قبل به لحاظ پرداخت مهریه پیش بینی شده است ، از جمله مهریه تا یکصد و ده سکه ؛ که بر این اساس ، تنها به میزان صد و ده سکه از مهریه زن ضمانت اجرای کیفری ( جلب شوهر ) را دارد و برای مازاد بر آن ، نمی توان شوهر را به صورت کیفری تعقیب کرد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه  به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 16:59 1403/2/2 270 نفر بازدید