گرفتن مهریه بدون طلاق

1403/2/6 18:15

گرفتن مهریه بدون طلاق

از جمله مهمترین حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد ، مهریه است . بر خلاف این تصور که زن به هنگام طلاق می تواند مهریه اش را مطالبه کند ، تقاضای مهریه بدون طلاق نیز امکانپذیر می باشد . یعنی اینکه زن می تواند هم زمان اقدام به گرفتن مهریه و ادامه زندگی مشترک کند ؛ بدون آنکه با شوهرش اختلافی داشته باشد یا بخواهد جدا شود . قانونگذار این راه را باز گذاشته است . به همین مناسبت ، در این مقاله به بررسی مهریه زن ، مطالبه مهریه و مطالبه مهریه بدون طلاق خواهیم پرداخت .  

مهریه زن

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، به مجرد عقد زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید . بنابراین ، همانطور که از این ماده مشخص می شود ، به محض اینکه عقدی میان طرفین واقع شد ، زن مالک مهریه می شود و هر زمان که بخواهد می تواند مهریه اش را مطالبه نماید . بر همین اساس ، اینکه در عرف گفته می شود که عدم تمکین زن ، ناشزه بودن زن و یا دادخواست طلاق از طرف زن سبب محروم شدن زن از مهریه می شود ، مطلب صحیحی نیست . حتی جرایمی مانند برقراری رابطه نامشروع توسط زن نیز سبب عدم استحقاق او نسبت به مهریه نمی شود .

گرفتن مهریه

بر اساس قوانین و مقررات مربوط به مهریه ، زن می تواند به محض اینکه عقد ازدواج میان زوجین خوانده شد ، مهریه اش را مطالبه کند و مرد نیز موظف است که مهریه را به زن بپردازد . از آن جهت که مهریه یکی از مهمترین حقوق مالی است که به زن تعلق می گیرد ، قانونگذار نیز روش هایی برای گرفتن مهریه توسط زن پیش بینی کرده است . در صورتی که خود زن و مرد با هم به توافق برسند ، می توانند با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و با تنظیم یک سند در این خصوص ، مهریه به زن پرداخت شود .

در صورتی که به صورت قانونی زن بخواهد اقدام به مطالبه مهریه نماید ، می تواند از طریق مراجعه به دادگاه خانواده و یا اجرای ثبت اقدام به گرفتن مهریه نماید . لازم به ذکر است که پیگیری دادخواست مهریه زن در سامانه ثنا انجام می شود .

گرفتن مهریه بدون طلاق

همانگونه که گفتیم ، به محض آنکه عقد نکاح میان زوجین خوانده شد ، زن مستحق دریافت مهریه می شود و می تواند آن را مطالبه کند . البته آنگونه که مرسوم است ، مطالبه مهریه و گرفتن آن خصوصا در مهریه های سنگین ، معمولا به دنبال اختلاف میان زن و مرد در روابط زناشویی اتفاق می افتد . اما باید به این نکته توجه نمود که مهریه حق مالی است که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد . لذا در صورتی هم که زن بخواهد و متمایل به ادامه زندگی با همسرش باشد نیز می تواند اقدام به گرفتن مهریه اش نماید . بنابراین ، گرفتن مهریه و ادامه زندگی امکانپذیر است و بدون طلاق هم زن می تواند مهریه اش را مطالبه نماید .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گرفتن مهریه بدون طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 18:15 1403/2/6 182 نفر بازدید