فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

1403/1/31 18:06

فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

بعد از اینکه زوجین در زندگی خانوادگی به مشکل برخورد نمودند ، یکی از مهمترین دعاوی که ممکن است از این اختلافات ناشی بشود ، دعوای وصول مهریه است . بر اساس قانون ، وصول مهریه به دو روش می تواند انجام بشود ، از طریق دادگاه و یا اجرای ثبت . وصول مهریه از طریق اجرای ثبت نیازمند مراجعه به دفتر ازدواج و پر کردن فرم مخصوص برای وصول مهریه می باشد . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم تا ابتدا به بررسی وصول مهریه از طریق اجرای ثبت پرداخته و سپس فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت و نمونه فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت را بررسی نماییم .

وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

یکی از روش های مطالبه مهریه بر اساس قانون ، مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت است . در واقع به دلیل اینکه سند ازدواج ، یک سند رسمی و ثبت شده است ، می توان اجرای مفاد آن را درخواست نمود ، بدون اینکه به دادگاه مراجعه کرد . در این روش زن یا نمایندگان قانونی وی مثل وکیل یا قیم او می توانند مستقیما به دفترخانه ای که عقد نکاح در آنجا منعقد و ثبت شده است مراجعه نماید و تقاضای وصول مهریه نماید .

لازم به ذکر است که این تقاضا از جانب زن بایستی حتما بر روی فرم مخصوص وصول مهریه نوشته و به دفترخانه تقدیم بشود . لذا درخواست شفاهی زن برای وصول مهریه مورد پذیرش واقع نمی شود .

فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

بر اساس ماده سوم از " آیین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عملیات اجرائی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور " مصوب 1387 ، تقاضانامه وصول مهریه از طریق اجرای ثبت باید طبق فرم مخصوص تنظیم شود . بایستی شامل نکات ذیل باشد :

1 ـ نام ، نام خانوادگی ، شماره شناسنامه ، محل صدور آن، نام پدر ، تاریخ تولد ، کدملی ، محل اقامت درخواست‌کننده اجرائیه یا نماینده قانونی او و شماره دفترخانه‌ای که سند در آن ثبت شده و یا قبوض اقساطی صادر گردیده ‌است .

2 ـ نام ، نام خانوادگی ، شماره شناسنامه ، محل صدور ، نام پدر ، تاریخ تولد ، کد ملی ، محل اقامت متعهد و در صورت فوت متعهد ، نام و مشخصات ورثه او . هرگاه بین ورثه محجور یا غایب وجود داشته باشد باید نام و مشخصات نماینده قانونی محجور یا غایب معین گردد و متعهد له یا نماینده قانونی او موظف است ورثه متعهد را معرفی و در این مورد احتیاجی به تسلیم گواهی حصر وراثت نیست .  

3 ـ موضوعی که اجراء آن تقاضا شده‌است ، اگر راجع به چگونگی اجراء مورد درخواست توضیحی دارد باید قید کند .

4 ـ تصریح به مطالبه خسارت تأخیر تأدیه در مورد بانک ها و مراجعی که قانوناً حق دریافت آن را دارند .

5 ـ شماره و تاریخ مستند درخواست صدور اجرائیه .

تبصره  ـ هرگاه درخواست اجرا از طرف وکیل یا مدیر شرکت یا ولی یا قیم یا سایر نمایندگان قانونی متعهد له به عمل آمده باشد باید مدارکی که سمت متقاضی را محرز بدارد پیوست شود و اگر اختیار انجام تعهد با متعهد له باشد با توجه به ماده 226 قانون مدنی باید اخطار یا اظهارنامه رسمی را نیز که طی آن مطالبه به‌عمل آمده پیوست درخواست نامه کند .  

نمونه فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت

بر اساس آنچه که در آیین نامه ذکر شده آمده است ، نمونه فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت را می توان اینگونه تنظیم و به دفترخانه ازدواج ارائه داد :

 

مسئول محترم دفترخانه ازدواج شماره ………………. شهرستان ……………… احتراما با توجه به تصویر مصدق عقدنامه پیوست كه اصل آن در آن دفترخانه تنظیم شده است ،  اینجانبه اینجانب ………….. فرزند ……………. دارنده شماره شناسنامه ………………. صادره از ………………… به شماره ملی ……… ساکن……………….. درتاریخ ................. در قبال مبلغ ………………………….. بعنوان مهریه به عقد ازدواج دائم همسرم آقای ……………….. فرزند …………………. دارنده شماره شناسنامه …………. صادره از ………………… متولد ………………. به شماره ملی ………………….. ساکن …………….. در آمده ام .

 

به ­طوری­كه مستحضرید چون مهریه بعنوان دین بر ذمه زوج بوده و عندالمطالبه قابل وصول می­باشد ، نام برده با وجود درخواست­ های مكرر اینجانب عمدا از تأدیه مهریه قانونی امتناع می­ نماید ، لذا خواهشمند است به موجب این درخواست ضمن صدور اجراییه ، نسبت به وصول مهریه اینجانب اقدام لازم را به عمل آورید .

 

پس از اینکه دفترخانه اقدام به صدور اجراییه نمود ، باید به اداره ثبت محل مراجعه و اجراییه را ارائه نمود . همچنین ، بایستی با پرداخت هزینه مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت که نیم عشر است ، مال و اموالی از شوهر را برای توقیف معرفی کرد .  

 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرم وصول مهریه از طریق اجرای ثبت به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 18:06 1403/1/31 551 نفر بازدید