عدم تمکین زوجه و مهریه

1403/1/11 02:51

عدم تمکین زوجه و مهریه

عقد نکاح سبب به وجود آمدن آثاری در روابط میان زوجین می شود و حقوق و تکالیفی را بر عهده طرفین قرار می دهد . به موجب عقد ازدواج ، زن مالک مهریه می شود و باید از همسر خود تمکین کند . در مقابل ، مرد نیز موظف به پرداخت مهریه زن می شود . یکی از سوالاتی که در ارتباط با عدم تمکین و مهریه مطرح است ، آن است که چه رابطه ای میان عدم تمکین زوجه و ندادن مهریه وجود دارد ؟ آیا زوجه در صورت عدم تمکین همچنان از حق مهریه برخوردار است ؟  در پاسخ به این سوالات ، قصد داریم در این مقاله ابتدا به بررسی مهریه زن و عدم تمکین پرداخته و در ادامه رابطه عدم تمکین و مهریه را مورد بررسی قرار دهیم .

مهریه زن

بر اساس ماده 1082 قانون مدنی ، " به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . بر اساس این ماده ، مهریه زن حقی است که به محض عقد نکاح به وی تعلق می گیرد . بنابراین ، زن می تواند به محض انعقاد عقد ازدواج ، اقدام به مطالبه مهریه خود کند و یا حتی مهریه اش را ببخشد . مهریه را می توان شامل دو نوع مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه دانست که هریک احکام و شرایط ویژه خود را دارند . 

عدم تمکین

همین که زن و مرد به عقد هم درآمدند ، بر اساس شرع و قانون ، مکلف به انجام اموری در قبال یکدیگر می شوند . یکی از این تکالیف که به لحاظ قانونی بر عهده زن قرار گرفته است ، تمکین می باشد . تمکین از شوهر در دو معنای عام و خاص مطرح است . تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در امور کلی زندگی خانوادگی و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی میان زوجین است . اما عدم تمکین از سوی زن سبب می شود که زن  مرتکی نشوز شود و حق دریافت نفقه خود را از دست بدهد . یعنی در صورتی که مرد بتواند عدم تمکین از سوی زن را به اثبات برساند ، دیگر وظیفه ای برای پرداخت نفقه نخواهد داشت . برای مشاهده رابطه تمکین و نفقه کلیک کنید . یک سری از آثار قانونی بوجود آید .

رابطه عدم تمکین و مهریه

سوال مهمی که ممکن است در اینجا مطرح شود آن است که رابطه عدم تمکین و مهریه چیست ؟ آیا در صورت عدم تمکین از سوی زن ، زوجه حق مهریه خواهد داشت ؟ یا اگر زن از تمکین از شوهر خودداری نماید و مثلا به منزل پدری اش برود ، همچنان می تواند اقدام به دریافت مهریه اش نماید ؟

در پاسخ به این سوال همانگونه که اشاره شد ، پرداخت مهریه زن وظیفه ای برای مرد است . همچنین ، تمکین زن از شوهر نیز وظیفه ای است که بر عهده شوهر قرار گرفته است . اما این دو تکلیف ارتباطی به یکدیگر ندارند . یعنی در صورتی که زن از تمکین در برابر شوهر خودداری نماید ، از آن جهت که به محض عقد نکاح مالک مهریه اش شده است ، باز هم می تواند مهریه اش را مطالبه کند . عدم تمکین زن تنها سبب از بین رفتن حق نفقه وی می شود ؛ نه مهریه . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عدم تمکین زوجه و مهریه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 02:51 1403/1/11 247 نفر بازدید