حکم مهریه زن ناشزه

1403/1/20 16:20

حکم مهریه زن ناشزه

مرسوم است که به موجب عقد نکاح ، مرد متعهد به پرداخت مالی به همسر خود به عنوان مهریه می شود . بر اساس قانون مدنی ، به محض اینکه عقد نکاح به درستی واقع شد ، زن مالک این مهریه می شود و مرد متعهد است که هر زمان همسرش مهریه را خواست ، آن را به وی بپردازد . اما نکته اینجاست که آیا مهریه به زن ناشزه هم تعلق می گیرد ؟ بر اساس قانون مدنی ، نشوز صفتی است برای زنان که از تمکین در برابر همسر خودداری می کنند . در پاسخ به این سوال ، در این مقاله به بررسی مهریه زن ، زن ناشزه کیست و مهریه زن ناشزه خواهیم پرداخت  

مهریه زن چیست؟

یکی از مهمترین حقوق مالی که به موجب عقد نکاح به زنان تعلق می گیرد ، مهریه ای است که در حین عقد مرد پرداخت آن به زن را می پذیرد . به موجب ماده 1082 قانون مدنی ، " به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید " . بر اساس این ماده ، مالکیت زن بر مهر از همان لحظه ای که عقد نکاح خوانده شد ، به وجود می آید . از جمله آثار مالکیت زن بر مهریه هم آن است که وی می تواند اقدام به مطالبه مهریه و یا بخشیدن مهریه نماید . 

زن ناشزه کیست؟

یکی از تکالیفی که به موجب عقد نکاح بر عهده زن قرار می گیرد ، تمکین از شوهر می باشد . تمکین یعنی اطاعت کردن از شوهر . تمکین از شوهر در معنای عام و خاص به کار می رود . تمکین عام یعنی اطاعت از شوهر در مسائل کلی زندگی مشترک ؛ مثل سکونت در منزلی که شوهر انتخاب کرده و تمکین خاص هم ناظر بر روابط زناشویی زوجین می باشد . حال ، در صورتی که زن از شوهر خود تمکین نکند ، مرتکب نشوز شده است . نشوز زن مترادف عدم تمکین است . به چنین زنی زن ناشزه هم گفته می شود .

مهریه زن ناشزه

همانگونه که گفتیم ، مهریه به محض عقد نکاح به زن تعلق می گیرد . نشوز هم صفت زنی است که از همسر خود تمکین نمی کند . اما سوالی که در این مطلب قصد پاسخ به آن را داریم آن است که حکم مهریه زن ناشزه چیست . آیا به زن ناشزه مهریه تعلق می گیرد ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 1082 ، به محض عقد نکاح مهریه به مالکیت زن در می آید . بنابراین ، مرد مکلف به پرداخت آن به همسر خود می شود . لذا عدم تمکین از سوی زن و ناشزه شدن زن سبب نمی شود که وی حق مهریه خود را از دست بدهد . در واقع زن ناشزه همچنان حق مهریه دارد ؛ منتها چون شرط نفقه ، تمکین از سوی زن است ، زن ناشزه حق نفقه خود را از دست می دهد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حکم مهریه زن ناشزه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 16:20 1403/1/20 241 نفر بازدید