بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

1403/1/26 22:52

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

یکی از موضوعات مهمی که در ارتباط با مهریه مطرح می شود این است که زن ذمه شوهر خود را از پرداخت مهریه ابراء کرده و یا به اصطلاح مهریه را به همسرش ببخشد . چرا که زن مالک مهر است و به محض عقد می تواند مهریه را مطالبه کرده یا حتی آن را ببخشد . مطابق قانون ، برای اینکه زن اقدام به بذل مهریه به همسر خود کند ، شرط خاص پیش بینی نشده است ، لکن در عمل این امر نیازمند رضایت پدر است . به همین دلیل ، در این مقاله به بررسی شرایط بخشیدن مهریه و بخشیدن مهریه بدون اذن پدر خواهیم پرداخت .  

شرایط بخشیدن مهریه

به موجب ماده 1082 قانون مدنی به مجرد عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر گونه تصرفی که بخواهد در مهریه انجام دهد که بخشیدن مهریه به همسر نیز یکی از آنهاست . علیرغم اینکه بخشش یک عمل پسندیده در شرع محسوب می شود ، اما بخشش مهریه همیشه این وجه مطلوب را حفظ نمی کند .

در برخی از شرایط ، بذل مهریه از طرف زن سبب مشکلاتی در روابط طرفین می شود ؛ به خصوص در مواقعی که زن تصمیم به جدایی از همسر خود می گیرد . در این صورت ، زن نمی تواند با استفاده از بخشیدن مهریه اش ، به صورت طلاق خلع و مبارات اقدام کند ؛ چرا که مهریه اش را از قبل بذل کرده است . لذا باید علاوه بر مهریه ای که از قبل به شوهرش بخشیده ، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا شوهر را راضی به طلاق کند .  

بخشیدن مهریه بدون اذن پدر

علیرغم اینکه فرض بر این است که بخشیدن مهریه از سوی زن ، نشانه رضایت زن از زندگی مشترک و علاقمندی به همسرش است ؛ اما گاهی اوضاع تغییر می یابد . تا اینکه زن تمایل پیدا می کند تا به هر روشی که شده از شوهرش جدا شود و یکی از این روش ها طلاق خلع و مبارات است که زن در برابر بخشش تمام یا مقداری از مهریه اش به مرد ، مرد را به طلاق دادن ترغیب کند . اما اینکه زن از قبل مهریه را بخشیده باشد ، باید علاوه بر مهری که بخشیده ، مبلغی دیگر هم به او بپردازد تا راضی به طلاق دادن زن شود .  

علاوه بر رضایت و میل درونی زن نسبت به بخشیدن مهریه ، ممکن است مرد او را مجبور به این امر کند ، یااینکه زن به لحاظ احساسات زودگذر خود تصمیم به این امر بگیرد . به همین دلیل ، علیرغم این که در شرع و قانون شرط خاصی برای صحت برای بخشیدن مهریه از طرف زن در نظر گرفته نشده است ، اما به لحاظ عملی دفترخانه ها اذن پدر برای بخشیدن مهریه و رضایت وی برای بذل آن را شرط لازم و ضروری برای این امر می دانند . که این مسئله تنها به لحاظ جلوگیری از پیامدهای منفی این امر می باشد .  

البته در صورتی که زوجین بخواهند می توانند با تنظیم یک قراداد خصوصی و بر روی برگه کاغذ اقدام به این کار کنند و آن را به امضای شهود برسانند . در این صورت ، چون این برگه یک سند عادی محسوب می شود ، در صورت بروز اختلاف میان زوجین و مراجعه به دادگاه برای رجوع از بخشیدن مهریه ، می توان به این برگه استناد کرد . ولی دفترخانه کماکان برای رسمی کردن این برگه و ثبت آن ، رضایت پدر خانم را اخذ خواهد کرد .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بخشیدن مهریه بدون اذن پدر به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 22:52 1403/1/26 142 نفر بازدید