بخشیدن مهریه ، مدارک و مراحل آن

1403/1/10 04:35

بخشیدن مهریه ، مدارک و مراحل آن

یکی از مسائل مهمی که پیرامون مهریه مطرح می شود این است که برخی زنان پس از عقد ازدواج تمایل پیدا می کنند که مهریه خود را بخشیده یا به اصطلاح حقوقی مهریه شان را بذل کنند . چرا که به محض عقد ازدواج ، زن مالک مهریه خود شده و می تواند هرنوع تصرفی که بخواهد در آن انجام بدهد . فارغ از اینکه بخشش در دین اسلام امری پسندیده و محبوب است ، اما ممکن است که این مطلب زنان را با چالش هایی نیز مواجه کند . به همین دلیل بهتر است که بخشش مهریه با اطلاع کامل از جزئیات حقوقی مربوط به آن انجام شود . بنابراین در این مقاله به بررسی بخشیدن مهریه و مراحل و مدارک بخشیدن مهریه خواهیم پرداخت .

بخشیدن مهریه چیست؟

همانگونه که گفتیم ، یکی از موضوعاتی که در ارتباط با مهریه ممکن است بوجود بیاید بخشیدن مهریه است . از آن رو که زن به محض خواندن خطبه عقد مالک مهریه می شود ، می تواند هرگونه تصرفی که بخواهد در آن انجام دهد . هرگاه خانمی با استفاده از سند عادی یا رسمی ، تمام یا بخشی از مهریه خود را به شوهرش ببخشد ، به این عمل بذل یا بخشش مهریه می گویند .

بخشیدن مهریه به طرق مختلف امکانپذیر است . در واقع ، آنچه که زن در سند بذل مهریه می نویسد ممکن است که در امکان رجوع از بخشیدن مهریه موثر باشد . به این صورت که گاهی زن به موجب سند یا نوشته ای اقرار می کند که مهریه اش را از مرد گرفته است ، یا اینکه زوجه به موجب سندی ذمه مرد را اصطلاحا بری کرده است ، حالت دیگر این است که زن مهریه خود را به مرد هبه یا هدیه می کند . هرکدام از این روش ها با هم متفاوتند و آثار متفاوتی هم به جای می گذارند . چرا که اگر زن ذمه شوهرش را بری از پرداخت مهریه کند ، یا اقرار به دریافت مهریه کند ، دیگر نمی تواند از بخشیدن مهریه رجوع کند و دوباره مهریه اش را بگیرد . 

مدارک و مراحل بخشیدن مهریه

برای طی کردن مراحل بخشیدن مهریه نیازی به مراجعه به دادگاه نیست . چرا که بذل مهریه می تواند به موجب سند عادی باشد و یا به موجب سند رسمی . بخشش مهریه از طریق سند عادی یعنی اینکه زن به موجب دست نوشته ای بر روی کاغذ یا برگه ای مهریه خود را به مرد ببخشد و یا اینکه از طریق مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی ، سند رسمی مبنی بر بذل مهریه به نفع مرد تنظیم کنند .

در هر دوی این موارد ، بخشیدن مهریه معتبر و صحیح است ؛ فلذا بخشیدن مهریه از طریق برگه دست نویس و بر روی کاغذ ، موجب بی اعتباری بذل مهریه و امکان رجوع از بخشش مهریه نیست . چرا که برگه دست نویس نیز یک سند عادی است و در صورت بروز اختلاف در دادگاه می توان بدان استناد کرد . مرحله بعدی بخشیدن مهریه از طریق سند رسمی این است که دفترخانه اسناد رسمی بعد از ثبت بخشش مهریه از طرف زن ، نامه ای به دفتر ثبت ازدواجی که زن و مرد ازدواجشان را در آنجا ثبت کرده اند می فرستد تا این مطلب در سند ازدواج زن و مرد نیز درج شود .  

علاوه بر این ، گفته شده که یکی از مدارک مورد نیاز برای ثبت بذل مهریه در دفترخانه امضای پدر خانم است . اما از آن رو که زن مالک مهر شده می تواند به دلخواه خود هر گونه تصرفی در مهر کرده و حتی آن را ببخشد . لذا برای این امر نیازی به اجازه و امضای پدر خود نیز ندارد ، اما به لحاظ عملی دفترخانه ها تنها در صورت رضایت پدر اقدام به ثبت آن می کنند . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد بخشیدن مهریه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: مهریه تاریخ ثبت: 04:35 1403/1/10 144 نفر بازدید