مدت زمان رجوع بعد از طلاق

1403/1/26 17:31

مدت زمان رجوع بعد از طلاق

بر اساس قانون مدنی ، طلاق را می توان شامل دو قسم طلاق بائن و طلاق رجعی دانست . در طلاق بائن ، به محض اجرای صیغه طلاق زن و مرد از یکدیگر جدا شده و تمامی آثار عقد نکاح میان آنها پایان می یابد . اما در طلاق رجعی ، مرد فرصت آن را خواهد داشت تا در مدت زمان عده دوباره به زن رجوع کرده و با او زندگی کند . اما سوال مهمی که در خصوص طلاق رجعی مطرح می شود آن است که مدت زمان رجوع بعد از طلاق چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، تا چه مدت بعد از طلاق رجعی مرد حق دارد که به همسر رجوع کند ؟ پاسخ به این سوال مستلزم بررسی طلاق رجعی ، شرایط رجوع بعد از طلاق و مدت زمان رجوع بعد از طلاق می باشد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت .  

طلاق رجعی چیست؟

در ماده 1148 قانون مدنی ، طلاق رجعی تعریف شده است . بر اساس این ماده " در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است " . همانگونه که در این ماده اشاره شده است ، طلاق رجعی نوعی از طلاق می باشد که مرد د طول مدت عده طلاق می تواند به همسر خود رجوع کند و دوباره با وی زندگی کند . بنابراین ، طلاق رجعی طلاقی است که :

اولا ، زن موظف شده است که بعد از طلاق عده نگه دارد . بنابراین طلاق زن یائسه و دختر باکره که عده ندارد از نوع طلاق بائن است .

دوما ، در طول مدت عده مرد حق رجوع از طلاق را داشته باشد .

شرایط رجوع بعد از طلاق

رجوع از طلاق سبب بر هم خوردن آثار طلاق بین زن و مرد خواهد شد . یعنی طلاق بی اثر می شود و زن و مرد دوباره به زوجیت هم در می آیند . البته ، برای تحقق رجوع از طلاق شرایطی مورد نیاز است . از جمله شرایط رجوع بعد از طلاق آن است که :

- رجوع به خواست و اراده مرد بستگی دارد ؛  

- رجوع به هر لفظ یا عملی از طرف مرد که قصد رجوع وی را برساند تحقق می یابد ؛

- رجوع از طلاق نیاز به خواندن صیغه عقد مجدد ندارد ؛

- رجوع از طلاق حتما باید به ثبت برسد ؛

- رجوع از طلاق صرفا در طول مدت عده طلاق امکانپذیر است . 

مدت زمان رجوع بعد از طلاق

همانگونه که اشاره شد ، رجوع از طلاق صرفا در طول مدت عده طلاق زن امکانپذیر است . بنابراین ، برای اطلاع از مدت زمان رجوع بعد از طلاق بایستی مدت عده زن در طلاق رجعی را بررسی کنیم :

بر اساس ماده 1151 قانون مدنی ، عده طلاق سه طُهر است . اما اگر زن در در سنی باشد که بایستی عادت ماهیانه ببیند ، اما به دلایلی مانند بیماری عادت ماهیانه نشود ، باید به مدت سه ماه عده نگه دارد . در مورد زنانی هم که باردار هستند ، مدت عده تا وضع حمل آنان است ؛ حتی اگر کمتر یا بیشتر از سه ماه یا سه طهر باشد .  

بنابراین ، به محض اینکه عده طلاق زن به پایان رسید ، مرد دیگر حق رجوع به همسر خود را نخواهد داشت . بلکه بعد از اتمام زمان رجوع ، زن و مرد می بایست با مراجعه به دفاتر ازدواج ، مجددا عقد نکاح منعقد کنند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان رجوع بعد از طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 17:31 1403/1/26 244 نفر بازدید