طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن

1403/1/19 04:06

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن

بر اساس قانون مدنی ، مرد موظف شده است که نفقه همسر خود را در عقد دائم بپردازد . قرار دادن این تکلیف بر عهده شوهر در عقد دائم سبب شده است تا ضمانت اجرای عدم پرداخت نفقه نیز در قانون پیش بینی شود . از جمله ضمانت اجرای حقوقی عدم پرداخت نفقه آن است که زن می تواند به علت عدم پرداخت نفقه ، به دادگاه خانواده مراجعه کند و تقاضای طلاق نماید . به همین مناسبت در این مقاله به بررسی طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن ، دادگاه صالح طلاق به علت عدم پرداخت نفقه و نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه خواهیم پرداخت .  

طلاق به علت عدم پرداخت نفقه زن

به موجب ماده 1129 قانون مدنی ، " در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجرای حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه ، زن می تواند برای طلاق به حاکم رجوع کند و حاکم شوهر را اجبار به طلاق می نماید . همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه " . بر اساس این ماده ، در صورتی که زن به دادگاه خانواده مراجعه کند و حکم عدم پرداخت نفقه را گرفته باشد ، با این وجود مرد باز هم نفقه ای نپردازد و یا از پرداخت آن عاجز باشد ، زن می تواند به دادگاه مراجعه و دادخواست طلاق بدهد . در این حالت ، قاضی به جای مرد اقدام به طلاق و امضای سند آن از طرف مرد خواهد کرد . 

دادگاه صالح طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

به موجب ماده 4 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، دادگاه خانواده صلاحیت رسیدگی به نفقه زوجه را دارد . بنابراین ، کلیه دعاوی حقوقی مربوط به نفقه زن ، عدم پرداخت نفقه زن را مورد بررسی قرار خواهد داد . لذا در صورتی که دادخواست مطالبه نفقه به دادگاهی غیر از دادگاه خانواده ارائه شود ، آن دادگاه با صدور قرار امتناع از رسیدگی ، پرونده را به دادگاه خانواده ارجاع خواهد داد ؛ چرا که دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به طلاق به علت عدم پرداخت نفقه ، دادگاه خانواده است.

 

نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه

ریاست محترم دادگاه خانواده ؛

 

با سلام

 

احتراماً به استحضار می رساند :

 

اینجانب به موجب عقدنامه شماره ..............… مورخ ….................. دفترخانه شماره … شهرستان …............... با خوانده عقد ازدواج دائم منعقد کرده ام که حاصل این ازدواج در مدت …................ فرزند پسر/ دختر / بدون فرزند می باشد. خوانده به مدت بیش از شش ماه از تاریخ …...... از پرداخت نفقه خودداری می کنند و به موجب دادنامه شماره .............…. مورخ …............... نیز به عدم پرداخت نفقه محکوم شده اند که تاکنون هیچ اقدامی در جهت پرداخت انجام نداده اند . لذا با تقدیم این دادخواست و به استناد ماده ۱۱۱۹ و تبصره ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی صدور حکم مبنی بر اجرای صیغه طلاق به انضمام کلیه خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب را استدعا دارم .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نمونه دادخواست طلاق به علت عدم پرداخت نفقه به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 04:06 1403/1/19 299 نفر بازدید