نحوه تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی و نمونه آن

1403/1/26 16:22

نحوه تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی و نمونه آن

با عنایت به قانون مدنی یکی از مرسوم ترین انواع طلاق ، طلاق مبارات است که امروزه تحت عنوان طلاق توافقی شناخته شده است و در صورتی که هر دوی زن و مرد از یکدیگر کراهت داشته باشند ، می توانند با توافق بر سر برخی جزییات قانونی ، از یکدیگر جدا شوند . به این منظور ، پس از اینکه دادخواست طلاق توافقی به دادگاه خانواده ارجاع شد ، زوجین باید توافق نامه یا صورت جلسه ای که با تفاهم یکدیگر تنظیم کرده اند را به دادگاه تقدیم دارند و این صورتجلسه در صدور رای دادگاه ملاک عمل قرار خواهد گرفت . به همین منظور در این مقاله قصد داریم بعد از بررسی نحوه تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی زن و مرد ، نمونه متن صورتجلسه یا توافق نامه طلاق توافقی را نیز ارئه نماییم .

نحوه تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی

اولین مرحله از روال قانونی طلاق توافقی آن است که زن و مرد با توافق با یکدیگر متنی را تحت عنوان توافق نامه طلاق توافقی یا صورت جلسه طلاق توافقی بنویسند و در این توافق نامه تکلیف حقوق مالی و غیر مالی زندگی مشترک خود را مشخص کنند ؛ اما گاهی این سوال مطرح می شود که نحوه نوشتن توافق نامه طلاق توافقی چگونه است و در خصوص نحوه تنظیم صورت جلسه طلاق توافقی چه نکاتی را باید ذکر کرد ؟

به طور کلی هر توافق نامه طلاق توافقی باید شامل موضوعاتی همچون تعیین تکلیف در خصوص مهریه زن ، نفقه زن ، اجرت المثل ایام زناشویی ، شخص عهده دار حضانت فرزندان و ملاقات با فرزند پس از طلاق باشد . البته نکته بسیار مهمی که در خصوص نحوه نوشتن طلاق توافقی وجود دارد آن است که هر زمانی که زوجین بخواهند می توانند متن توافق نامه طلاق را تغییر دهند ؛ حتی بعد از اینکه دادگاه رای نهایی طلاق را صادر کرد ، زن و شوهر با مراجعه به دفتر خانه می توانند برخی از موارد صورتجلسه طلاق را با توافق یکدیگر ویرایش کرده و تغییر دهند .

نمونه متن توافق نامه طلاق توافقی

همانگونه که در قسمت قبل بررسی شد ، توافقنامه یا صورتجلسه ای که زوجین برای طلاق توافقی می نویسند برای دادگاه متعبر بوده و همان توافقنامه ملاک صدور رای طلاق توسط دادگاه قرار خواهد گرفت ؛ در قسمت قبل نحوه نوشتن صورت جلسه یا توافق نامه طلاق توافقی را توضیح دادیم ؛ اما در این قسمت قصد داریم برای آشنایی بیشتر با نمونه صورتجلسه طلاق توافقی ، متن توافق نامه طلاق توافقی را نیز ارائه نماییم که به شرح زیر است :

 

در تاریخ ............ توافق نامه طلاق توافقی ذیل فی ما بین خانم ............ فرزند ................ صادره از .................. به شماره شناسنامه ............... به شماره ملی ................ و آقای ................ فرزند ................  صادره از ................ به شماره شناسنامه .............. به شماره ملی .............. تنظیم گردیده است و طرفین نسبت به مفاد و بندهای ذیل در راستای مواد 10 و 219 قانون مدنی توافق و رضایت خود را اعلام می نمایند :

 

1 ) مهریه زوجه : مهریه زوجه تعداد ...... سکه بهار آزادی / مبلغ ................. وجه نقد به نرخ روز می باشد که زوجه اقرار به بذل ........ تعداد / مبلغ در قبال طلاق نموده  و زوج نیز قبول بذل می نماید که مبلغ ............. به عنوان پیش پرداخت در دفتر ازدواج و طلاق و ما بقی به میزان ............. به صورت هر ماه به شماره حساب .................. واریز گردد .

 

2 ) حضانت و ملاقات با فرزندان : حضانت فرزند ......... ساله مشترک به نام ........... به عهده ............ باشد ولی حق ملاقات با فرزند برای ............ محفوظ بوده و ............ نیز متعهد می گردد هر هفته به میزان ........ ساعت / روز ترتیبات ملاقات با فرزند را در محل .............. به عمل آورد و پدر موظف است هر ماه مبلغ .............. را بابت نفقه فرزند / فرزندان مشترک به شماره کارت ................ پرداخت نماید و هر سال ........ درصد به مبلغ آن اضافه خواهد شد .

 

3 ) نفقه زوجه : مبلغ .............. طبق حکم پرونده شماره ........... به زوجه پرداخت می شود / نفقه را دریافت نموده است و در این خصوص ادعایی ندارد.

 

4 ) اجرت المثل زوجه : مبلغ .............. بابت اجرت المثل ایام زندگی مشترک به زن پرداخت شده است / در دفترخانه دریافت می کند / هیچ ادعای نسبت به اجرت المثل ندارد .

 

5 ) جهیزیه زوجه : مسترد شده است / زوجه جهیزیه خود را مسترد می نماید / در خصوص جهیزیه هیچ گونه ادعایی ندارد.

 

این توافقنامه در یک نسخه تنظیم و طرفین با امضاء در ذیل آن در حضور شهود کلیه مفاد و مندرجات این توافقنامه را قبول نمودند .

 

امضای زوج :                                               امضای زوجه :                                          امضای شاهد :

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم صورتجلسه طلاق توافقی و نمونه آن  به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 16:22 1403/1/26 575 نفر بازدید