نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و نمونه آن

1403/2/4 20:17

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و نمونه آن

یکی از مهمترین دعاوی که امروزه در دادگاه خانواده مطرح می شود ، دعوای طلاق توافقی می باشد . همانگونه که از عنوان آن پیداست ، طلاق توافقی با توافق زن و مرد بر سر موضوعات کلی پس از طلاق مانند تعیین تکلیف در خصوص حقوق مالی زن بعد از طلاق همچون مهریه و اجرت المثل زن ، حضانت فرزندان ، ترتیب ملاقات با فرزندان و مسائلی از این قبیل به عمل می آید . البته ، اجرای صیغه طلاق توافقی در دفتر خانه منوط به ارائه دادخواست به دادگاه خانواده و دریافت گواهی عدم امکان سازش می باشد . به همین مناسبت ، در این مقاله به بررسی طلاق توافقی ، نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و نمونه دادخواست طلاق توافقی خواهیم پرداخت .  

طلاق توافقی چیست؟

یکی از روش های طلاق ، طلاق توافقی است که با توافق میان زن و مرد صورت می پذیرد . در خصوص طلاق توافقی ، قانون حمایت خانواده مراحلی را پیش بینی نموده است که طی آنها لازم و ضروری است . به عنوان مثال ، دریافت گواهی عدم امکان سازش در این نوع از طلاق لازم و ضروری شمرده شده است . البته ، ارجاع به داوری در طلاق در طلاق توافقی موضوعیتی ندارد ؛ چرا که زن و مرد با توافق با یکدیگر تصمیم به جدایی گرفته اند . البته ، زن و مرد بایستی در خصوص برخی موارد تعیین تکلیف کنند ، به عنوان مثال : نفقه زن ، مهریه زن ، اجرت المثل ، حضانت فرزندان و ملاقات با آنها بایستی در دادخواست طلاق توافقی تعیین تکلیف شده باشد .  

نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی

طلاق توافقی نیز همانند سایر دعاوی نیاز به تنظیم دادخواست دارد . بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، در حال حاضر رسیدگی به دعاوی در دادگاه ها به موجب دادخواست به عمل می آید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه دادخواست چیست کلیک کنید . به این منظور ، زن و مرد بایستی یک دادخواست طلاق توافقی تنظیم کنند و آن را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه نمایند . بعد از آن مهلت رسیدگی تعیین می شود و زن و مرد با مراجعه به دادگاه خانواده در مهلت مقرر در جریان پرونده طلاق توافقی قرار می گیرند . در صورتی که دادگاه گواهی عدم امکان سازش را به طرفین ارائه داد ، سه ماه از تاریخ صدور آن باید به دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه نمود و اجرای صیغه طلاق و ثبت کردن آن را تقاضا کرد در غیر این صورت بعد از سه ماه ، اعتبار این گواهی به اتمام می رسد . 

نمونه دادخواست طلاق توافقی

ریاست محترم دادگاه خانواده ؛

 

با سلام .

اینجانب .................... در سند ازدواج شماره ………… دفتر ازدواج شماره………….. با ………….. در تاریخ ……….. به عقد دائم یکدیگر در آمده ایم که بواسطه عدم تفاهمات اخلاقی و روحی منجر به اختلافات متعدد قادر به ادامه زندگی مشترک نمی باشیم . بنابراین مصمم به طلاق بوده با تقدیم این دادخواست ، صدور گواهی عدم سازش جهت ارائه به دفترخانه و اجرای صیغه طلاق را تقاضا می نماییم . توافق حاصل شده میان زوجین شامل موارد ذیل است :

- زوجه تمامی مهریه خود/ یا قسمتی از آن را را شامل ……….. سکه بهار آزادی یا وجه نقدبه مبلغ …………………….ریال را همزمان با اجرا و وقوع طلاق به زوج بذل نموده و زوج قبول بذل می نماید .

- جهیزیه در نزد زوجه بوده و او ادعای در این خصوص ندارد .

- زوجه باردار نبوده و فاقد فرزند مشترک / یا دارای …..........… فرزند مشترک می باشیم و شرایط حضانت و ملاقات به این شرح است……………………… .

- زوجه ادعایی در خصوص نفقه و اجرت المثل ندارد / یا دارد و ……………. مبلغ دریافت می نماید .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم دادخواست طلاق توافقی و نمونه آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 20:17 1403/2/4 171 نفر بازدید