نحوه پیگیری دادخواست طلاق

1403/2/6 17:44

نحوه پیگیری دادخواست طلاق

یکی از مهم ترین دعاوی خانوادگی ، دعوای طلاق است که به موجب آن ، مرد قصد دارد همسر خود را طلاق داده و یا اینکه زن از دادگاه تقاضای طلاق کرده باشد . علاوه بر این ، ممکن است که زوجین هر دو با هم برای طلاق توافقی اقدام کرده باشند . همه مواردی که ذکر شد ، در دادگاه و طبق تشریفات قانونی مورد رسیدگی قرار می گیرد تا در نهایت حکم پرونده طلاق صادر شود .

به این منظور ، پیگیری دادخواست طلاق که به دادگاه ارائه شده است و ملاحظه روند و جریان رسیدگی به آن ضروری است که در حال حاضر پیگیری انواع دادخواست از طریق سامانه ثنا امکان پذیر شده است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که پیگیری دادخواست طلاق چگونه است و برای پیگیری پرونده طلاق چه اقداماتی باید انجام داد ؟

سامانه ابلاغ ثنا

از سال 1395 به بعد ، قوه قضاییه سامانه ای راه اندازی کرده است که از طریق آن می توان کلیه امور مربوط به ثبت دادخواست ، ابلاغ اوراق قضایی ، ارسال اظهارنامه و مسائلی از این قبیل را به صورت الکترونیکی انجام داد ؛ فلذا در حال حاضر ، پیگیری تمامی پرونده های قضایی که در دادگاه ها مورد رسیدگی قرار می گیرند ، از طریق سامانه ای تحت عنوان " سامانه ثنا " انجام می شود .

سامانه ثنا سامانه ای الکترونیکی است که بر بستر شبکه قابل دسترس بوده و استفاده از این سامانه برای طرفین دعوا ، نماینده قانونی آنها ، دفاتر خدمات قضایی ، کارشناسان ، ضابطان قضایی و سایر اشخاص مرتبط  ، به صورت الکترونیکی و برای پیگیری دعاوی مطرح شده در دادگاه است .

دادخواست طلاق در سامانه ثنا

همانطور که در قسمت قبل توضیح داده شد ، در حال حاضر پیگیری انواع دادخواست هایی که اشخاص به دادگاه ارائه نموده اند ، به شیوه الکترونیکی و بدون مراجعه به شعبه دادگاه امکان پذیر شده است که این امر با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر خواهد بود .

دادخواست طلاق نیز از این موضوع مستثنی نیست ؛ با این توضیح که پیگیری دادخواست طلاق اعم از طلاق توافقی ، طلاق از جانب زن و طلاق از جانب مرد در این سامانه انجام می شود و هر یک از طرفین دعوا اعم از زن و مرد می توانند با وارد شدن به سامانه ثنا از روند رسیدگی به پرونده طلاق مطلع شوند ، ابلاغیه هایی که دادگاه صادر می کند را مشاهده نموده و در نهایت رای دادگاه طلاق را نیز ملاحظه کنند که در ادامه جزییات و نحوه پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا توضیح داده شده است .  

نحوه پیگیری دادخواست طلاق در سامانه ثنا

همانگونه که در قسمت قبل توضیح داده شد ، پیگیری دادخواست طلاق در سامانه خدمات الکترونیک قضایی امکان پذیر شده است که به منظور استفاده از این خدمات ، شخص متقاضی نخست باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشد و رمز شخصی ورود به سامانه ثنا را پس از احراز هویت در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت نموده باشد .

برای پیگیری دادخواست طلاق ، ابتدا باید به سامانه خدمات الکترونیک قضایی به نشانی adliran.ir مراجعه نمود و از قسمت سمت راست در بالای صفحه ، گزینه " اطلاع رسانی برای اشخاص " را انتخاب کرد . سپس ، باید شماره ملی و رمز شخصی در سامانه ثنا را به صورت دقیق وارد کرد که این رمز پس از طی مراحل ثبت نام در سامانه ثنا و مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی قابل دریافت خواهد بود .

پس از اینکه طبق مرحله قبل ، کد ملی و رمز شخصی متقاضی به صورت صحیح وارد شد ، یک " رمز موقت " برای ورود به سامانه ثنا به تلفن همراه شخص متقاضی پیامک می شود که باید آن را در کادر مربوط وارد کرد . لازم به ذکر است که در صورت مفقود شدن رمز عبور ، می توان از گزینه بازیابی رمز موقت نیز استفاده کرد که در این صورت ، مجددا رمز عبور موقت به تلفن همراه متقاضی پیامک خواهد شد . در این مرحله ، پیگیری دادخواست طلاق شخص متقاضی با استفاده از کد ملی و یا شماره پرونده امکان پذیر شده است . با وارد کردن کد ملی ، پرونده هایی که شماره ملی شخص متقاضی در آن به ثبت رسیده باشد ، قابل مشاهده است و با وارد کردن شماره پرونده قضایی طلاق ، تنها اطلاعات مربوط به پرونده طلاق اعم از روال رسیدگی به دادخواست طلاق ، ابلاغیه های طلاق ، رای دادگاه در مورد پرونده طلاق و ... قابل پیگیری و ملاحظه است .

پس از مشخص کردن یکی از این موارد و تنظیم گزینه های مربوطه ، باید بر روی گزینه " بازیابی اطلاعات " کلیک کرد که در این صورت ، لیست کاملی از دادخواست های شخص از جمله دادخواست طلاق برای پیگیری مراحل آن ارائه می شود که با کلیک کردن بر روی آن ، کلیه اطلاعاتی که مربوط به دادخواست طلاق می باشد و در پرونده ثبت شده است ، قابل مشاهده می باشند .

به عنوان مثال " خلاصه پرونده " ، " روند کار پرونده " ، " ردیف های فرعی " و " آخرین موضوعات " را می توان برای پرونده طلاق به صورت مجزا پیگیری کرده و در صورت لزوم نیز آنها را چاپ کرد .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه پیگیری دادخواست طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 17:44 1403/2/6 277 نفر بازدید