مدت غیبت شوهر برای طلاق

1403/1/22 20:55

مدت غیبت شوهر برای طلاق

عقد نکاح سبب می شود که زن و مرد زندگی خانوادگی جدیدی را تشکیل دهند و وظایفی را هم در قبال یکدیگر بر عهده بگیرند . اما گاهی غیبت مرد سبب می شود که وی تکالیف خود را انجام ندهد و از بابت زن دچار عسر و حرج بشود . به همین مناسبت ، قانونگذار در صورت غیبت طولانی شوهر به زن حق طلاق داده است . بر اساس قانون مدنی ، مدت غیبت شوهر برای طلاق بیش از چهار سال است که با طی تشریفاتی زن می تواند تقاضای طلاق کند و حاکم یا قاضی زن را به جای مرد طلاق می دهد . در این مقاله به بررسی مدت غیبت شوهر برای طلاق و تشریفات طلاق در صورت غیبت شوهر خواهیم پرداخت .  

مدت غیبت شوهر برای طلاق

بر اساس ماده 1029 قانون مدنی ، " هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد ، زن او می تواند تقاضای طلاق کند و در این صورت با رعایت ماده 1023 حاکم او را طلاق می دهد " . در واقع ، بر اساس این ماده ، شوهر زن عنوان غایب مفقودالاثر را خواهد داشت و از جهت آنکه شخص غایب پس از گذشت این مدت عادتا زنده فرض نمی شود ، زن باید از تاریخ طلاق ، عده وفات همسر نگه دارد . بر اساس ماده 1156 قانون مدنی ، " زنی که شوهر او غایب مفقودالاثر بوده و حاکم او را طلاق داده باشد ، باید از تاریخ طلاق عده وفات نگاهدارد " .

تشریفات طلاق در صورت غیبت شوهر

بر اساس ماده 1023 قانون مدنی ، دادگاه هنگامی می تواند حکم طلاق زن را صادر کند که پس از دریافت درخواست طلاق از طرف زن ، در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار تهران سه دفعه متوالی و هرکدام به فاصله یک ماه آگهی کند و اشخاصی را که ممکن است از شخص غایب خبری داشته باشد دعوت کند که اگر خبری از وی دارند به اطلاع دادگاه برسانند . هرگاه یک سال از تاریخ نشر اولین آگهی بگذرد و حیات غایب ثابت نشود ، دادگاه حکم طلاق صادر می کند . بنابراین ، قبل از گذشتن لااقل پنج سال از تاریخ آخرین خبر از غایب دادگاه نمی تواند حکم طلاق به علت غیبت شوهر صادر نماید .

لازم به ذکر است که اگر شخص غایب بعد از وقوع طلاق بازگردد ، دیگر حقی نسبت به همسر خود ندارد ؛ مگر اینکه در طول مدت عده زن ( چهارماه و ده روز ) برگردد که در این صورت حق رجوع از طلاق برای مرد محفوظ است .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدت غیبت شوهر برای طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 20:55 1403/1/22 173 نفر بازدید