عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق

1403/1/10 04:32

عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق

هر موضوعی که در عالم حقوق مطرح می شود مستلزم رعایت یک سری تشریفات و طی مراحلی است که در قانون پیش بینی شده است . رعایت این مراحل برای جلوگیری از بی نظمی و هرج و مرج ضروری است . یکی از این موارد ثبت طلاق است که بر حقوق و تکالیف افراد تاثیر زیادی دارد . وقتی دادگاه بر اساس درخواست زن ، مرد و یا توافق آنها اقدام به صدور گواهی عدم سازش می کند ، زوجین باید تا 3 ماه گواهی را به دفتر ثبت طلاق ارائه دهند و در مهلت مشخص شده برای ثبت طلاق اقدام کنند . زن و شوهر باید برای اجرای صیغه طلاق در دفترخانه حضور پیدا کنند . در این مقاله به بررسی عدم حضور زن در دفترخانه برای ثبت طلاق ، عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق و عدم حضور زوجین در دفترخانه برای ثبت طلاق می پردازیم .  

عدم حضور زن در دفترخانه برای ثبت طلاق

در موارد عدم حضور زن در دفترخانه برای ثبت طلاق مراحل زیر پیش بینی شده است :  

در صورتی که گواهی عدم امکان سازش به درخواست مرد برای طلاق صادر شده باشد و زن ناچار است از تصمیم او تبعیت کند و برای جاری شدن صیغه طلاق ، در تاریخ مشخص ، در دفتر ثبت طلاق حاضر شود . در صورتی که زن ظرف یک هفته در دفترخانه حاضر نشود ، دفتردار اخطاریه حضور را هم برای مرد و هم برای زن ارسال می کند . در صورتی که باز هم زن در دفتر خانه حضور پیدا نکرد ، صیغه طلاق بدون حضور او جاری خواهد شد و این موضوع به اطلاع او می رسد .  فاصله زمانی بین ارسال اخطاریه و اجرای صیغه طلاق نباید کمتر از یک هفته باشد . 

عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق

در موارد عدم حضور مرد در دفترخانه برای ثبت طلاق شرایط زیر پیش بینی شده است :

درصورتی که زوجه با توجه به حق طلاقی که در عقد ازدواج دارد ، موفق به دریافت گواهی عدم امکان سازش شود ، باید ظرف مهلت مقرر گواهی را به دفترخانه ارائه دهد و مرد نیز باید برای ثبت طلاق به دفترخانه برود . در صورتی که مرد از رفتن به دفترخانه خودداری کند ، دفتردار موضوع عدم حضور مرد برای ثبت طلاق را به دادگاه صادر کننده گواهی عدم امکان سازش اطلاع می دهد . بعد از این زن باید از دادگاه بخواهد که مرد را برای اجرای صیغه طلاق احضار کند . در صورتی که بعد از ارسال احضاریه ، باز هم زوج از حضور خودداری کند ، دادگاه با رعایت شرعیات ، صیغه طلاق را بدون حضور مرد جاری می کند و دستور ثبت آن را به دفتر ثبت طلاق می دهد . هم چنین دادگاه به دفترخانه دستور می دهد بعد از ثبت طلاق ، موضوع ثبت طلاق را به زوج اعلام کند .  

در صورتی که زوج در دفتر ثبت طلاق حاضر شود ولی باز هم از اجرای صیغه طلاق خودداری کند ، به ترتیب بالا عمل خواهد شد . یعنی دفتردار مراتب را به دادگاه اطلاع می دهد ، سپس زوجه درخواست اجرای صیغه طلاق می کند و اگر مرد همچنان از اجرای صیغه طلاق خودداری کرد ، دادگاه صیغه بدون او را جاری می کند .نکته ای که در اینجا باید به آن توجه کرد این است که این شرایط در موردی است که زن وکالت در طلاق دارد یعنی مرد به او حق طلاق داده است . 

عدم حضور زن و شوهر در درفترخانه برای ثبت طلاق توافقی

وقتی گواهی عدم امکان سازش که بابت طلاق توافقی صادر شده است زن و شوهر باید در تاریخ مشخص شده در دفترخانه برای ثبت طلاق حضور پیدا کنند . در صورت عدم حضور زن وشوهر در دفترخانه برای ثبت طلاق  ، دفتردار برای هر دوی زن و شوهر اخطاریه ای صادر می کند و از طرفین می خواهد که برای جاری شدن صیغه طلاق در دفترخانه حضور پیدا کنند .

در صورتی که یکی از زن یا شوهر در دفترخانه برای ثبت طلاق توافقی حاضر نشود ، دیگر امکان ثبت طلاق بدون حضور او وجود ندارد و اجرای صیغه طلاق و امضا دفتر اوراق مربوط به طلاق منتفی می شود .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد عدم حضور در دفترخانه برای ثبت طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

 


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 04:32 1403/1/10 132 نفر بازدید