طلاق توافقی چیست ؛ مدارک و مراحل آن

1403/2/7 03:28

طلاق توافقی چیست ؛ مدارک و مراحل آن

علیرغم اینکه طلاق عملی مذموم است ، اما ممکن است در مواردی طرفین با یکدیگر سازش نداشته باشند و چاره ای جز جدایی طرفین باقی نماند . به همین دلیل ، در قانون راه ها و روش های طلاق پیش بینی شده است که بر اساس آن می توان طلاق را به طلاق از طرف مرد ، طلاق از طرف زن و طلاق توافقی تقسیم بندی کرد . یعنی علاوه بر اینکه مرد می تواند زن خود را با رعایت مراحلی طلاق بدهد ، زن نیز در صورت وجود پاره ای مسائل می تواند درخواست طلاق بدهد . علاوه بر این ، زوجین هر زمان که بخواهند می توانند با یکدیگر توافق کرده و درخواست طلاق توافقی کنند . بنابراین ، در این مقاله طلاق توافقی ، مراحل طلاق توافقی و مدارک طلاق توافقی را مورد بررسی قرار می دهیم .

یکی از راه ها و روش های طلاق ، طلاق توافقی می باشد که این روزها بدلیل زمان اندکی که برای انجام آن لازم است ، تبدیل به طلاقی رایج شده است . علاوه بر این ، طی کردن مراحل طلاق توافقی بدون نزاع و درگیری طرفین انجام می شود و از دعاوی احتمالی مربوط به آن کاهش می دهد . به این دلیل که طرفین بایستی در خصوص مسائل مالی و غیر مالی به توافق برسند . از جمله کلیه مسائل مربوط به طلاق از جمله مهریه ، اجرت المثل ، حضانت فرزندان بعد از طلاق و زمان و مکان ملاقات با فرزندان که می تواند در حین جلسه رسیدگی یا قبل از آن و به موجب سند رسمی و در دفترخانه اسناد رسمی انجام گیرد .  

مراحل طلاق توافقی

گرفتن طلاق به شیوه توافقی ، نیازمند طی مراحل پیش بینی شده در قانون حمایت خانواده برای طلاق توافقی است .  

مطابق قانون حمایت خانواده ، در تمامی موارد طلاق بجز طلاق توافقی ، باید زوجین را به داوری ارجاع داد . مثلا در طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد ، زوجین به داوری ارجاع داده می شوند و دادگاه پس از بررسی نظر داوران رای صادر می کند . اما در طلاق توافقی ، نیازی به انجام این کار نیست ؛ به این دلیل که طرفین با هم توفق کرده اند . لذا طرفین تنها باید به واحد مشاوره خانواده مراجعه کرده و مشاور بایستی نظر خود را برای تعیین تکلیف ، به دادگاه ارائه نمایند .  

پس از آن ، قاضی با بررسی نظر کارشناس مشاوره ، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می کند که زوجین باید این گواهی را تا سه ماه از تاریخ صدور ، به دفاتر ازدواج و طلاق برده و اجرای صیغه طلاق و ثبت آن را تقاضا کنند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد گواهی عدم امکان سازش کلیک کنید . در این نوع از طلاق ، طرفین بایستی حتما در دفترخانه حاضر باشند تا طلاق ثبت شود . یعنی عدم حضور یکی از طرفین در دفترخانه برای ثبت طلاق ، مانع از انجام طلاق خواهد شد .

مدارک طلاق توافقی

برای این کار باید ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرد و دادخواست طلاق توافقی ارائه کرد . پس از آن ، تاریخ و ساعت جلسه رسیدگی به طرفین اطلاع داده می شود تا در آن تاریخ به داگاه مراجعه کنند .

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی شامل اصل و کپی شناسنامه ، اصل و کپی کارت ملی و اصل و کپی عقد نامه یا سند ازدواج است . علاوه بر این ، اجرای صیغه طلاق توافقی مستلزم این است که زن در صورت باکره بودن ، گواهی سلامت را به دفتر ثبت ازدواج و طلاق ارائه داده و در صورتی که باکره نیست ، گواهی عدم بارداری خود را به همراه گواهی عدم امکان سازش به دفترخانه برای ثبت طلاق ارائه کند .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق توافقی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 03:28 1403/2/7 120 نفر بازدید