انواع طلاق بدون رجوع

1403/1/10 05:47

انواع طلاق بدون رجوع

با عنایت به قانون طلاق را می توان به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم بندی نمود . به عبارت دیگر قانون در شرایطی این امکان را پیش بینی کرده است که مرد بتواند با رجوع از طلاق ، به زندگی مشترک با همسرش ادامه دهد ؛ اما در مواردی هم طلاق بائن است و امکان رجوع از طلاق برای مرد وجود ندارد . به همین دلیل قصد داریم به بررسی این سوال بپردازیم که طلاق بدون رجوع چیست و در چه مواردی نمی توان از طلاق رجوع کرد ؟ بنابراین در این مقاله به بررسی انواع طلاق ، طلاق رجعی و طلاق بائن و طلاق بدون رجوع خواهیم پرداخت .  

انواع طلاق

بر اساس قانون مدنی  طلاق زن و مرد ، یکی از مهمترین روش های انحلال عقد ازدواج می باشد . به موجب قانون طلاق را می توان به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی کرد . امروزه طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد و طلاق توافقی از جمله انواع مختلف طلاق هستند . به علاوه بر اساس قواعد فقهی و قانون مدنی ، طلاق به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم می شود که هر کدام آثار خاص خود را دارند که با دیگری متفاوت است . 

طلاق رجعی و طلاق بائن

همانگونه که اشاره شد ، یکی از تقسیم بندی های مربوط به طلاق ، تقسیم آن به طلاق رجعی و طلاق بائن است . این دو نوع طلاق با هم متفاوت اند و تفاوت آن نیز در خصوص امکان رجوع مرد از طلاق می باشد . به عبارت دیگر ، در طلاق رجعی ، مرد می تواند در طول مدت عده زن از طلاق رجوع نماید و مجددا با همسر خود زندگی کند . اما طلاق بائن اینگونه نیست و مرد پس از اینکه همسر خود را طلاق داد ، دیگر نمی تواند به همسرش رجوع کند .

طلاق بدون رجوع

همانگونه که گفته شد در طلاق بائن ، مرد دیگر نمی تواند در طول مدت عده طلاق به همسرش رجوع کند . به عبارت دیگر ، طلاق بائن ، نوعی طلاق بدون رجوع محسوب می شود . حال قصد داریم به بررسی انواع طلاق بدون امکان رجوع بپردازیم و بگوییم که در چه صورت طلاق بدون رجوع است ؟  

بر اساس ماده 1145 قانون مدنی انواع طلاق بدون رجوع عبارتند از :

- طلاقی که قبل از نزدیکی واقع شود ؛

- - طلاق زن یائسه ؛

- طلاق خلع و مبارات ؛ مادم که زن به عوض رجوع نکرده است ؛

- سومین طلاق که پس از سه وصلت متوالی به عمل آید . در مواردی که ذکر شد  طلاق بدون امکان رجوع است یا همان طلاق بائن است و مرد دیگر نمی تواند در مدت عده به زن رجوع کند . بنابراین  با صورت گرفتن طلاق ، رابطه زناشویی میان زوجین نیز به طور کلی قطع می شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع طلاق بدون رجوع به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 05:47 1403/1/10 205 نفر بازدید