شرایط رجوع در طلاق رجعی

1403/1/26 21:59

شرایط رجوع در طلاق رجعی

حفظ کانون خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن همواره مدنظر قانونگذار بوده است . به همین مناسبت ، در مواردی که طلاق از نوع رجعی است ، مرد می تواند با رعایت شرایطی به زندگی مشترک با همسر خود برگردد و بدون اینکه مجددا با هم ازدواج کنند ، در طول مدت عده از طلاق رجوع کند . بر اساس قانون ، اختیار رجوع از طلاق با مرد خواهد بود . به همین مناسبت ، در این مقاله قصد داریم به بررسی اینکه شرایط رجوع از طلاق چیست بپردازیم . بنابراین ، ابتدا به بررسی طلاق رجعی و رجوع از طلاق پرداخته و در ادامه شرایط رجوع در طلاق رجعی را مورد بررسی قرار می دهیم .  

طلاق رجعی

بر اساس قانون یکی از انواع طلاق ، طلاق رجعی است . طلاق رجعی در مقابل طلاق بائن قرار دارد . بر اساس ماده 1148 قانون مدنی ، در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است . بنابراین ، در طول مدت عده ، مرد می تواند از طلاق رجوع کند . به این نوع طلاق ، طلاق رجعی گفته می شود . 

برخلاف طلاق رجعی ، طلاق بائن است . در طلاق بائن ، مرد حق رجوع به زن را بعد از طلاق نخواهد داشت . برای مشاهده اینکه در چه مواردی طلاق بائن است و تفاوت طلاق رجعی و بائن کلیک کنید . نکته مهمی که در مورد طلاق رجعی وجود دارد این است که زن و مرد در طول مدت زمان عده در حکم زن وشوهر هستند ؛ بنابراین ، مرد مکلف به پرداخت نفقه زن در طول مدت عده است و در صورتی که یکی از زوجین فوت کند ، دیگری از او ارث می برد .

رجوع از طلاق

همانگونه که گفتیم طلاق رجعی نوعی از طلاق است که مرد در طول مدت عده زن حق رجوع ازطلاق را خواهد داشت . بر اساس قانون مدنی ، عده طلاق سه طهر است ؛ یعنی زن بایستی سه دفعه عادت ماهیانه شده و از آن پاک شود . اگر هم زن در سنی باشد که طبیعتا عادت ماهیانه می شود ولی به عللی مانند بیماری یا غیره عادت ماهیانه نبیند ، باید سه ماه عده نگه دارد . بنابراین ، مرد در طلاق رجعی حق رجوع از طلاق را در طول مدت عده خواهد داشت . رجوع از طلاق به معنای بازگشت به زندگی مشترک با همسر است .  

شرایط رجوع در طلاق رجعی

رجوع از طلاق در قانون و شرع با شرایطی پیش بینی شده است . از جمله شرایط رجوع از طلاق رجعی این است که :

اولا رجوع از طلاق به خواست و اراده مرد صورت می پذیرد و در این میان خواسته زن موثر نمی باشد .  

دوما ، رجوع از طلاق با هر گفتار یا عملی که نشانگر قصد رجوع از طلاق باشد انجام می شود ؛ مانند اینکه مرد کلامی محبت آمیز نسبت به همسر به کار ببرد که نشانگر قصد او بر ادامه زندگی باشد ، یا همسر را لمس کرده و بگوید که قصد جوع از طلاق را دارد .  

سوما اینکه رجوع از طلاق صرفا در طول مدت زمان عده طلاق رجعی امکانپذیر است ؛ لذا اگر زن و مرد بعد از پایان مدت عده طلاق رجعی بخواهند با هم زندگی کنند ، چون مدت عده به پایان رسیده است مجددا باید ازدواج کنند .

نهایتا این که رجوع از طلاق نیازمند خواندن مجدد عقد نکاح نیست . بلکه همانگونه گفتیم با هر لفظ یا عملی رجوع از طلاق محقق می شود . اما بر اساس قانون ، رجوع از طلاق بایستی حتما به ثبت برسد . قانونگذار مردان را موظف کرده است که ظرف یک ماه از تاریخ رجوع اقدام به ثبت آن نمایند ؛ در غیر این صورت ممکن است به علت عدم ثبت رجوع از طلاق مجازات شوند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرایط رجوع در طلاق رجعی به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 21:59 1403/1/26 94 نفر بازدید