شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق

1403/1/15 03:09

شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق

یکی از موجبات انحلال نکاح این است که یکی از زوجین با استفاده از حقی که به موجب عیوب زنان ، عیوب مردان ، تدلیس و تخلف از شرط صفت عقد ازدواج منعقد شده را بر هم بزنند . بر اساس ماده 1120 قانون مدنی " عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود " . بر همین اساس ، در مواردی می توان از فسخ نکاح صحبت کرد که عقد دائم باشد ؛ نه عقد موقت . طلاق هم همین گونه است . یعنی طلاق نیز در ازدواج دائم متصور است . طلاق و فسخ نکاح هر دو جز موارد انحلال عقد هستند . لذا ، شباهت هایی با یکدیگر دارند . اما علی رغم داشتن شباهت ، با یکدیگر متفاوت بوده و هر کدام آثار مخصوصی دارند . به همین دلیل در این مقاله شباهت فسخ نکاح با طلاق و تفاوت فسخ نکاح با طلاق را مورد بررسی قرار می دهیم .

شباهت فسخ ازدواج با طلاق

همانگونه که گفتیم ، بر اساس ماده 1120 قانون مدنی " عقد دائم به فسخ یا طلاق منحل می شود " . بنابراین ، فسخ ازدواج با طلاق شباهت هایی دارد . شباهت های فسخ ازدواج با طلاق را می توان اینگونه مطرح کرد :

- بر اساس ماده 1120 قانون مدنی ، طلاق و فسخ نکاح هر دو جزء موارد انحلال نکاح هستند . یعنی اینکه اعمال حق فسخ نکاح یا طلاق ، هر دو سبب منحل شدن و از بین رفتن عقد نکاح می شوند . اما نکته مهم در خصوص انحلال عقد این است که این انحلال به گذشته سرایت نمی کند . یعنی نکاح پیش از اعمال حق فسخ یا طلاق صحیح است ، ولی از آن به بعد ازدواج منحل شده و فاقد اثر حقوقی و قانونی است .  

- یکی از شباهت های فسخ نکاح با طلاق این است که عده فسخ نکاح و عده طلاق با هم یکسان است .

- احکام مربوط به مهریه در هر دو نکاح یکسان است .  

تفاوت فسخ نکاح با طلاق

علیرغم شباهت های فسخ نکاح و طلاق ، فسخ نکاح و طلاق با یکدیگر متفاوتند و ماهیت متفاوتی دارند . تفاوت فسخ نکاح و طلاق را می توان اینگونه خلاصه نمود :

- طلاق یک عمل حقوقی تشریفاتی است . به این معنا که قانونگذار برای صحت آن شرایطی را در نظر گرفته است و تا این تشریفات انجام نشود ، این طلاق صحیح نیست . بر اساس مقررات قانونی و شرعی ، طلاق از طریق صیغه خاص و با حضور دو مرد عادل انجام می شود . ولی فسخ نکاح تشریفات خاص ندارد و به صرف اراده صاحب حق فسخ انجام می شود .

- برای اینکه عمل طلاق صحیح باشد ، زن باید دارای شرایط خاصی باشد . مثلا طلاق در حین عادت ماهیانه امکانپذیر نیست ؛ اما برای فسخ نکاح چنین شرایطی در نظر گرفته نشده است . بنابراین ، فسخ نکاح در این شرایط صحیح است .

- در مواقعی که طلاق از نوع طلاق رجعی باشد ، شوهر در مدت عده می تواند رجوع کند . اما در فسخ نکاح امکان رجوع وجود ندارد . بنابراین ، اینکه دوباره طرفین بتوانند با هم زندگی کنند منوط به انعقاد عقد نکاح جدید است .  

- مطابق قوانین و مقررات جدید طلاق از طرف مرد تنها در صورتی مجاز است که طرفین به دادگاه مراجعه کرده و با ارجاع به داوری در طلاق ، گواهی عدم امکان سازش بگیرند . در طلاق از طرف زن نیز زن باید به دادگاه رجوع کرده و با استفاده از موجبات طلاق از طرف زن به دادگاه مراجعه و گواهی عدم امکان سازش دریافت کنند . اما در فسخ نکاح رسیدگی دادگاه تنها منوط به احراز وجود حق فسخ است . بنابراین ، دادگاه وظیفه ای در اصلاح روابط میان زن و مرد و ارجاع آنها به داوری نخواهد داشت .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح با طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 03:09 1403/1/15 185 نفر بازدید