زنانی که عده طلاق ندارند

1403/1/28 16:15

زنانی که عده طلاق ندارند

از جمله مهمترین آثار طلاق ، آن است که زن پس از آن ، باید مدتی را بعنوان عده منتظر بماند و پس از آن مدت ، در صورت تمایل به زوجیت دیگری در آید . در خصوص لزوم نگهداری عده مسائلی همچون جلوگیری از اختلاط نسل و همچنین احترام به نکاح سابق بیان شده است . اما مطابق قانون و شرع ، بعضی از زنانی که طلاق می گیرند ، نیازی به نگهداشتن عده ندارند و طلاق آنها از نوع طلاق بائن است . به همین مناسبت در این مقاله ، به عده طلاق ، عده طلاق دختر باکره و عده طلاق زن یائسه می پردازیم . 

عده طلاق

یکی از مهمترین احکام طلاق ، لزوم نگه داشتن مدت زمانی تحت عنوان عده برای زنان است . به این معنا که زن در طول این مدت نمی تواند با مرد دیگری ازدواج کند . عده انواع مختلفی دارد . از جمله انواع عده ،  عده وفات ، عده فسخ نکاح ، عده بذل و انقضای مدت در عقد موقت و عده طلاق است . در حالت کلی ، زن موظف است که در صورت طلاق گرفتن ، عده طلاق نگه دارد که البته عده طلاق انواع مختلفی دارد .

قانونگذار ، اقسام طلاق را تحت عنوان طلاق رجعی و طلاق بائن بیان کرده است . طلاق رجعی به این معناست که مرد در طول مدت عده می تواند با رجوع به زن ، دوباره آثار نکاح سابق را بازگرداند . اما در طلاق بائن ، چنین امری برای مرد امکانپذیر نیست و مرد در صورت تمایل ، باید پس از تمام شدن مدت عده ، دوباره نکاح جدیدی با زن منعقد کند .  

عده طلاق دختر باکره

همانگونه که گفتیم ، در ماده 1145 قانون مدنی ، موارد طلاق بائن مشخص شدند . در حالت کلی ، زنان بعد از طلاق باید عده نگه دارند ، اما از آن جهت که هدف از عده طلاق جلوگیری از اختلاط نسل می باشد ، در خصوص زنانی که امکان بارداری آنها و اختلاط نسل متصور نیست ، نیازی هم به نگهداشتن عده طلاق توسط آنها نیست . بر این اساس ، در صورتیکه زن پیش از طلاق غیر مدخوله یا باکره باشد ، نیازی به نگه داشتن عده ندارد ؛ چرا که امکان بارداری او متصور نیست . مهمترین مثال آن ، طلاق در دوران عقد می باشد که در صورت عدم وقوع رابطه زناشویی و باکره بودن ، طلاق از نوع بائن بوده و عده نیز ندارد . بنابراین ، قانونگذار مدتی برای عده طلاق دختر باکره تعیین نکرده است .

عده طلاق زن یائسه

در مواردی که زن یائسه شده است نیز نگهداری عده لزومی نخواهد داشت . منظور از زن یائسه زنی است که به سن یائسگی رسیده و امکان بارداری او وجود ندارد . خلاصه آنکه ، عده طلاق دختر باکره و عده طلاق زن یائسه در قانون و شرع پیش بینی نشده است و این زنان نیازی به نگه داشتن عده نخوهند داشت . گفتنی است که طلاق زن یائسه هم از نوع طلاق بائن محسوب می شود و مرد امکان رجوع به زن بعد از طلاق را نخواهد داشت .

نکته مهم آن است که زنی که به سن یائسگی رسیده است ، علاوه بر عده طلاق ، عده وطی به شبهه و عده عقد موقت هم نخواهد داشت . تنها موردی که زن یائسه موظف به نگهداشتن عده است ، عده وفات شوهر است .  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زنانی که عده طلاق ندارند به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 16:15 1403/1/28 90 نفر بازدید