ثبت رجوع از طلاق

1403/1/26 17:01

ثبت رجوع از طلاق

یکی از دسته بندی هایی که از طلاق ارائه شده است ، تقسیم آن به طلاق رجعی و طلاق بائن می باشد . طلاق رجعی به این معناست که در عده زن ، مرد امکان رجوع از طلاق و بازگشت به زندگی مشترک با زن را خواهد داشت . به همین مناسبت ، قانونگذار به جهت آنکه عدم ثبت رجوع از طلاق به حقوق زنان خللی وارد نسازد ، ثبت آن را الزام آور کرده است و در قانون حمایت از خانواده به بیان ضمانت اجرای عدم ثبت رجوع از طلاق پرداخته است . به همین مناسبت در این مقاله قصد داریم تا به بیان رجوع از طلاق ، ثبت رجوع از طلاق و مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق بپردازیم .  

رجوع از طلاق

طلاق را می توان به دو دسته طلاق رجعی وطلاق بائن تقسیم بندی نمود . این تقسیم بندی بر اساس وجود قابلیت رجوع از طلاق یا عدم آن است . بر این اساس ، در طلاق بائن ، به محض اینکه صیغه طلاق خوانده شد دیگر زن و مرد به هم نامحرم می شوند و برای اینکه دوباره با هم زندگی کنند ، باید مجددا عقد کنند . اما در طلاق رجعی این امکان به زن و مرد داده شده است که در مدتی تحت عنوان مدت عده ، زن و مرد دوباره به زندگی مشترک با یکدیگر برگردند ، بدون اینکه نیاز به خواندن صیغه عقد باشد . بر اساس قانون مدنی ، رجوع در طلاق به هر لفظ یا فعلی حاصل می شود که دلالت بر رجوع کند ؛ مشروط بر اینکه مقرون به قصد رجوع باشد . بنابراین ، هر لفظ یا عملی از سوی مرد که دلالت بر قصد بازگشت او به زندگی مشترک کند ، رجوع تلقی می شود و باید ثبت بشود .

ثبت رجوع از طلاق

همانگونه که گفتیم ، در طلاق رجعی ، مرد می تواند در مهلت مقرر از طلاق رجوع نماید و به زندگی مشترک با همسرش ادامه بدهد . این مهلت عبارت است از مدت عده زن در طلاق رجعی . از آن جهت که رجوع از طلاق یک تغییر در وضعیت تاهل محسوب می شود ، این واقعه بایستی به ثبت برسد . به این جهت که عدم ثبت رجوع از طلاق ممکن است به ضرر زن باشد ، قانونگذار مردان را مکلف کرده است که رجوع از طلاق را به ثبت برسانند . در این صورت ، مرد موظف است ظرف یک ماه  اقدام به ثبت آن نماید . نحوه ثبت رجوع از طلاق هم اینگونه است که بایستی به دفترخانه ای که صورتجلسه طلاق در آن ثبت شده است مراجعه نمود . بر اساس قانون حمایت از خانواده ، در صورت تحقق رجوع از طلاق ، صورتجلسه طلاق ابطال می شود و طلاق به ثبت نخواهد رسید .

مجازات عدم ثبت رجوع از طلاق

نظر به اینکه ثبت رجوع از طلاق موضوع بسیار مهمی است ، عدم ثبت رجوع از طلاق جرم تلقی شده و مجازات در پی خواهد داشت . بر اساس قانون حمایت از خانواده ، چنانچه مردی بدون ثبت در دفاتر رسمی ، تا یک ماه پس از رجوع از ثبت آن امتناع کند ، ضمن الزام به ثبت واقعه رجوع از طلاق ، به پرداخت جزای نقدی درجه پنج و یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم خواهد شد . جزای نقدی این جرم عبارت است از هشتاد تا صد و هشتاد میلیون ریال و حبس تعزیری از 91 روز تا شش ماه حبس .  

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت رجوع از طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 17:01 1403/1/26 109 نفر بازدید