توافق نامه طلاق توافقی و اعتبار آن

1403/2/6 23:36

توافق نامه طلاق توافقی و اعتبار آن

علاوه بر پیش بینی امکان طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد در قانون ، همواره این امکان وجود دارد که زن و شوهری بخواهند با توافق نمودن بر سر زندگی مشترک و مسائل مربوط به آن ، از هم جدا شوند که به این نوع طلاق ، طلاق توافقی گفته می شود و زن و مرد باید توافق نامه طلاق توافقی را فی ما بین خودشان تنظیم کرده و آن را به عنوان توافقنامه نهایی برای طلاق به دادگاه ارائه کنند و در نهایت هم دادگاه با مد نظر قرار دادن همین توافق نامه حکم طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را صادر خواهد کرد . به همین دلیل در این مقاله قصد داریم پس از توضیح مختصر پیرامون طلاق توافقی ، به بررسی این سوالات بپردازیم که توافق نامه طلاق توافقی چیست و اعتبار توافقنامه طلاق توافقی که بین زوجین تنظیم شده است تا چه حدی است و آیا امکان تغییر توافق نامه طلاق توافقی وجود دارد یا خیر ؟

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به عنوان یکی از رایج ترین انواع طلاق در دادگاه ها ، با شرایط و احکام ویژه و خاص خود صورت می پذیرد و همان گونه که از نام این طلاق مشخص است ، توافق طرفین برای دادگاه ملاک عمل قرار می گیرد و زن و شوهر باید در خصوص مسائل مالی و غیر مالی زندگی مشترک به توافق رسیده و تکلیف آنها را مشخص کنند . لازم به ذکر است که طلاق توافقی که بر اساس قانون تحت عنوان طلاق مبارات نیز شناخته می شود ، تحت شرایطی امکان پذیر است که هر دوی زوجین از هم کراهت و تنفر داشته باشند و زن با بخشش مبلغی به شوهر ، رضایت وی به طلاق را جلب نماید . در صورتی که زن و مردی به طلاق توافقی از هم جدا شوند ، زن باید به مدت سه طُهر پس از عادت ماهیانه ، عده طلاق توافقی نگه دارد . علاوه بر این ، تحت شرایطی امکان رجوع از طلاق توافقی نیز وجود خواهد داشت .

توافق نامه طلاق توافقی و اعتبار آن

همانگونه که اشاره گردید ، اگر زن و مردی قصد طلاق توافقی را داشته باشند ، باید در درجه اول تکلیف مسائل مالی و غیر مالی زندگی مشترک از جمله مهریه زن ، نفقه زن ، اجرت المثل ایام زندگی زناشویی ، استرداد جهیزیه ، حضانت فرزندان و نحوه ملاقات با فرزندان را مشخص کنند و این امر را در ضمن توافق نامه طلاق توافقی قید کنند . لذا توافقنامه طلاق توافقی ، توافق نامه ای است که خود زوجین باید در خصوص مسائل مشترک با توافق با هم تنظیم کنند و همین توافق نامه طلاق توافقی است که برای دادگاه اعتبار داشته و مبنای رای طلاق قرار می گیرد .

به عبارت دیگر هر مطلبی که زن و مرد در ضمن صورت جلسه طلاق توافقی قید کرده باشند ، در رای طلاق قید می شود . به طور خلاصه می توان گفت توافق نامه طلاق توافقی تنظیم شده بین زوجین در دادگاه اعتبار خواهد داشت و دادگاه آن را به هیچ وجه تغییری نخواهد داد ؛ مگر اینکه خود زوجین بخواهند دوباره آن را تغییر بدهند.

تغییر توافق نامه طلاق توافقی

در قسمت قبل به بررسی اینکه توافقنامه طلاق توافقی چیست پرداخته شد ؛ و همانگونه که اشاره گردید ، توافق نامه طلاق توافقی که توسط زوجین تنظیم شده است برای دادگاه اعتبار خواهد داشت . اما در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که اعتبار توافق نامه طلاق توافقی تا چه اندازه ای است ؟ آیا زوجین می توانند توافق نامه طلاق توافقی را تغییر دهند ؟

بر اساس رویه قضایی در دادگاه خانواده ، زوجین برای اینکه به صورت توافقی از هم جدا شوند حتما باید توافق نامه طلاق توافقی خود را به دادگاه ارائه دهند که می تواند به صورت ضمیمه شده به دادخواست طلاق توافقی بوده و یا اینکه در جلسه رسیدگی دادگاه به عمل آید ؛ اما اعتبار توافقنامه طلاق توافقی که میان زوجین تنظیم شده است ، مانع از آن نمی شود که زوجین بتوانند بعدا به گونه ای دیگر با هم توافق کرده و متن توافق نامه طلاق توافقی را تغییر بدهند . بنابراین به عنوان مثال حتی اگر زوجین توافق نامه طلاق توافقی خود را به دادگاه داده باشند و دادگاه بر اساس توافق آنها رای نهایی طلاق یا گواهی عدم امکان سازش را صادر کرده باشد ، قبل از ثبت طلاق توافقی در دفتر خانه نیز می توانند به گونه ای دیگر توافق کرده و متن توافق نامه طلاق توافقی را تغییر دهند و نیازی نیست که دوباره به دادگاه مراجعه نمایند . علاوه بر این ، بعد از ثبت طلاق توافقی در دفتر خانه زن و مرد می توانند به دفترخانه مراجعه کرده و با تنظیم یک سند ، متن توافق نامه مربوط به طلاق توافقی را تغییر بدهند . به عنوان مثال زن و مرد در توافق نامه طلاق توافقی خودشان ذکر می کنند که پدر هر هفته روزهای پنج شنبه و جمعه حق ملاقات با فرزند خود را خواهد داشت ؛ اما پس از صدور رای در دادگاه نظر شان تغییر می کند و ضمن مراجعه به دفترخانه صرفا روزهای جمعه را برای ملاقات با فرزند در نظر می گیرند . یا اینکه ترتیب پرداخت مهریه زن و استرداد جهیزیه را می توان ضمن توافق نامه جدید تغییر داد و همین توافق نامه جدید اعتبار داشته و در دادگاه قابل استناد  و معتبر خواهد بود . 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد توافق نامه طلاق توافقی و اعتبار آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند .


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 23:36 1403/2/6 233 نفر بازدید