سامانه ثنا قوه قضائیه

1402/12/28 22:39

سامانه ثنا قوه قضائیه

به استناد قانون آیین دادرسی کیفری ، قوه قضاییه موظف شد تا اوراق قضایی را با استفاده از سامانه های الکترونیکی ابلاغ نماید . به این منظور ، قوه قضاییه در سال 1395 سامانه ای را طراحی نمود تا مشاهده ابلاغیه دادگستری از طریق آن امکان پذیر شود . بنابراین ، در حال حاضر تمامی امور مربوط به ابلاغ اوراق قضایی دادگاه ، صرفا از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی تحت عنوان " سامانه ثنا " صورت می پذیرد و دیگر هیچ گونه ابلاغیه ای به صورت فیزیکی درب منزل اشخاص فرستاده نمی شود . لذا به منظور مشاهده ابلاغیه دادگاه ، باید  ابتدا  ثبت نام کرده و سپس اقدام به مشاهده ابلاغیه نمود . به همین دلیل  ، در این  مطلب  قصد داریم به بررسی چگونگی مشاهده ابلاغیه الکترونیکی از سامانه ثنا بپردازیم . بنابراین ، به بررسی ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا خواهیم پرداخت .

ثبت نام در سامانه ابلاغ ثنا

برای استفاده از سامانه ابلاغ الکترونیکی ثنا و مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه ، در مرحله اول باید در این سامانه ثبت نام کرد . برای ثبت نام در سامانه ثنا می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و با در دست داشتن مدارک شناسایی ، آدرس محل سکونت و کد پستی ، رمز ورود به سامانه ثنا را دریافت نمایید .  

در واقع برای انجام ثبت نام در سامانه ثنا لازم است حتما به صورت حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرد و برخلاف گذشته دیگر امکان انجام ثبت نام به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ثنا فراهم نیست .

مشاهده ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا

پس از ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت رمز شخصی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، نوبت به مشاهده ابلاغیه الکترونیکی دادگاه می رسد . در این مرحله ، با مراجعه به صفحه مشاهده ابلاغیه الکترونیکی ، باید شماره ملی و رمز شخصی ورود به سامانه را وارد نمایید .  

پس از آن ، " رمز عبور موقتی " به تلفن همراه شما پیامک می شود که باید آن را در کادر مربوطه وارد نمایید . در صورتی که رمز عبور موقتی به گوشی شما ارسال نشد ، از گزینه " رمز موقت خود را فراموش کرده ام ، ارسال مجدد رمز موقت " استفاده کنید .                                                                                                                  

 با وارد نمودن کد عبور موقتی ، وارد صفحه جدیدی می شوید که کلیه ابلاغیه های شما ، در تمام دعاوی و شکایات  قابل مشاهده و دریافت هستند . با انتخاب گزینه " ابلاغیه های جدید " و یا " ابلاغیه های مشاهده شده " ، به ابلاغیه های تان دسترسی پیدا می کنید .

با انتخاب گزینه " مشاهده ابلاغیه " ، جزئیات کامل مربوط به ابلاغ شما نمایش داده می شود . در صورت لزوم ، می توانید با انتخاب گزینه " دریافت نسخه چاپی ابلاغیه" ، ابلاغیه را چاپ نمایید .

لازم به ذکر است که تاریخ مشاهده ابلاغیه توسط کاربر ، تاریخ ابلاغ محسوب شده و کلیه آثار قانونی ابلاغ ( مانند مهلت تجدید نظر خواهی از رای دادگاه ) ، از آن تاریخ محاسبه خواهد شد ، البته برخی قضات تاریخ دریافت پیامک را ملاک ابلاغ می دانند ، بهتر است پس از مشاهده ابلاغیه ، با انتخاب گزینه " خروج " از نوار بالای صفحه ، از حساب کاربری خارج شوید تا از سوء استفاده های احتمالی از اطلاعات شخصی شما ، به خصوص در مکان های عمومی پیش گیری شود .  

 کارشناسان موسسه حقوقی و داوری عدل نوین مدافع ایرانیان   آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به سوالات شما عزیزان پیرامون دریافت ابلاغیه پاسخ دهند .

علیرضا مقیمی 

 

 


نویسنده: علیرضا مقیمی دسته بندی: آیین دادرسی تاریخ ثبت: 22:39 1402/12/28 2796 نفر بازدید