دادگاه طلاق کجاست؟

1403/2/10 16:40

دادگاه طلاق کجاست؟

بر اساس آمارها ، یکی از موضوعاتی که حجم زیادی از پرونده های موجود در دادگاه ها را به خود اختصاص داده است ، طلاق و دعاوی مربوط به آن است . به همین دلیل ، در ساختار قوه قضاییه دادگاه هایی تحت عنوان دادگاه خانواده ایجاد شده اند . اما نخستین مرحله از اقدام قانونی برای دعوای طلاق آن است که بدانیم دادگاه طلاق کجاست و در صورتی که زن و مردی قصد داشته باشند طلاق گرفته و از هم جدا بشوند ،به چه محل و دادگاهی باید مراجعه کنند ؟ به همین منظور ، در این مقاله نخست به بررسی اینکه طلاق چیست و انواع طلاق کدامند پرداخته و سپس دادگاه طلاق کجاست را بررسی می نماییم .

طلاق چیست؟

بر اساس ماده 1120 قانون مدنی ، در خصوص موارد و اسباب انحلال عقد نکاح ، در کنار فسخ نکاح ، طلاق به عنوان یکی از روش های انحلال عقد ازدواج تعیین شده است . در حال حاضر ، طلاق زن و مرد یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین روش هایی است که سبب خاتمه رابطه زوجیت میان زن و مرد می شود و به رابطه زوجیت میان زن و مرد خاتمه می دهد .

انواع طلاق

در قانون مدنی ، احکام ویژه و خاصی برای طلاق مقرر شده است . با عنایت به قوانین و مقررات مختلف ، می توان انواع و اقسام طلاق را مشاهده نمود . در یک تقسیم بندی کلی ، طلاق را می توان به دو نوع طلاق رجعی و طلاق بائن تقسیم کرد که در طلاق رجعی ، مرد می تواند در طول عده ، به زن رجوع کند ؛ اما در طلاق بائن چنین امکانی وجود ندارد .

از سوی دیگر ، بسته به اینکه درخواست طلاق از جانب کدامیک از زوجین باشد ، می توان طلاق را به سه نوع طلاق از طرف زن ، مرد و یا هر دوی زوجین تقسیم بندی کرد . 

دادگاه طلاق کجاست؟

نظر به گستردگی پرونده های مربوط به دعاوی خانوادگی ، در سال 1376 ، قانونی برای اختصاص شعبی از دادگاه های عمومی به دادگاه خانواده به تصویب رسید . بنابراین ، کلیه دعاوی مربوط به روابط خانوادگی اشخاص ، در دادگاهی تحت عنوان دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار می گیرد . لذا دادگاه صلاحیت دار برای طلاق ، دادگاه خانواده می باشد . دادگاه طلاق یا همان دادگاه خانواده علاوه بر اینکه صلاحیت رسیدگی به اصل پرونده طلاق را دارد ، به مسائل و موضوعات فرعی آن از جمله نفقه ، مهریه و حضانت فرزندان و مسائلی از این قبیل نیز رسیدگی و حکم مقتضی را صادر می کند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دادگاه طلاق به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 16:40 1403/2/10 165 نفر بازدید