طلاق و انواع آن

1403/1/27 17:42

طلاق و انواع آن

از نظر لغوی طلاق به معنای رها شدن است . طلاق امروزه بعنوان ابزاری برای جدایی میان زن و مرد و خاتمه روابط زناشویی آنان شناخته می شود که به موجب آن حقوق و تکالیفی که به موجب زوجیت بر عهده آنان قرار گرفته را از بین می برد . علیرغم مذموم بودن طلاق و اثرات مخرب اجتماعی و خانوادگی آن ، بدلیل اینکه در برخی مواقع چاره ای جز انجام این امر نیست ، قانونگذار قواعدی را برای نظم بخشیدن به آن تدوین کرده است که البته اکثرا از قواعد فقهی الهام گرفته شده اند . به همین دلیل در این مقاله به بررسی طلاق ، انواع طلاق و اقسام طلاق خواهیم پرداخت .

طلاق چیست؟

ویدیو بررسی ویدیویی طلاق و انواع آن

واژه طلاق کلمه ای عربی است و به معنای گشودن گره و رها کردن است و در فقه بعنوان از بین بردن ازدواج با لفظ مخصوص می باشد . طلاق امروزه بعنوان یک ابزار برای خاتمه رابطه زناشویی میان زن و مرد شناخته می شود و یکی از مرسوم ترین دعاوی ای است که در دادگاه ها مطرح می شود . یکی دیگر از روش های جدایی ، فسخ نکاح است . طلاق با فسخ نکاح متفاوت است .

انواع طلاق

مطابق قانون مدنی ، انواع طلاق عبارتند از طلاق از طرف مرد و طلاق از طرف زن و طلاق توافقی نیز که امروزه در دادگاه ها رواج یافته است ، هر کدام از آنها شرایط و آثار متفاوتی دارند که در مقاله های جداگانه به آنها پرداخته شده است . مطابق قوانین موجود ، مرد می توان هر زمان بخواهد همسر خود را طلاق بدهد ؛ منتها بر خلاف سابق ، این امر نیازمند مراجعه به دادگاه خانواده ، ارجاع به داوری و دریافت گواهی عدم امکان سازش است . طلاق از طرف زن نیز مواردی دارد . در صورتی که به موجب یکی از شروط ضمن عقد ، وکالت زن برای طلاق به او داده شده باشد ، وی می تواند خود را مطلقه کند ، بعلاوه اینکه قانون مدنی شرایط طلاق به درخواست زن را نیز پیش بینی کرده است که زن می تواند با اثبات آنها به دادگاه طلاق بگیرد . طلاق توافقی هم که به معنای توافق میان زن و مرد در جدایی از هم است ، نیازمند طی کردن مراحل طلاق توافقی است .

اقسام طلاق

بر اساس قانون مدنی اقسام طلاق بر طبق قواعد فقهی مقرر شده اند . اقسام طلاق بر اساس اثری که خواهد داشت را می توان به سه دسته تقسیم نمود . طلاق رجعی به این معناست که در زمان عده می توان از طلاق رجوع کرد . به دلیل اینکه رابطه زناشویی با این طلاق کاملا از بین نرفته است . بر خلاف طلاق رجعی ، در طلاق بائن با انجام طلاق رابطه زناشویی پایان می یابد و زن و شوهر کاملا از هم جدا می شوند . لذا زن می تواند بدون نگه داشتن عدّه با دیگری ازدواج کند . همچنین ، اگر زن و مرد بخواهند دوباره به زندگی مشترک برگردند باید دوباره عقد کنند . نوع سوم از طلاق ، طلاق خلع و مبارات است که یکی از انواع طلاق بائن است . طلاق خلع و مبارات یعنی طلاقی که طرفین به علت کراهتی که از هم دارند جدا می شوند . در این طلاق که زن مالی را به مرد می بخشد تا مرد را به طلاق دادن راضی کند ، تا زمانی که از این مال رجوع نکرده باشد ، طلاق بائن محسوب می شود . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق و انواع آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: طلاق تاریخ ثبت: 17:42 1403/1/27 120 نفر بازدید