شرکت سهامی عام و تشکیل سرمایه آن

1403/1/1 19:25

شرکت سهامی عام و تشکیل سرمایه آن

یکی از انواع شرکت های تجاری شرکت سهامی عام است . در واقع شرکت های سهامی به دو نوع سهامی عام و خاص تقسیم می شود . شرکت های سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام است .

یکی از این شرکت ها ، شرکت سهامی عام است که امروزه توسعه پیدا کرده است و این شرکت همانند سایر شرکت های تجاری دارای شخصیت حقوقی مستقل است و برای کسب سود و منفعت فعالیت انجام می دهند و تفاوت های با شرکت سهامی خاص دارد . در این مقاله به بررسی تعریف شرکت سهامی عام و سرمایه شرکت سهامی عام می پردازیم .  

تعریف شرکت سهامی عام

همانطور که گفته شد شرکت های سهامی به دو دسته شرکت سهامی عام و خاص تقسیم می شود که در تعریف شرکت سهامی عام باید گفت همانطور که از عنوان آن مشخص است شرکتی است که مؤسسین آن ها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تامین می کنند . در واقع بخشی از سهام این شرکت را مردم دارا می باشند . در نام شرکت سهامی عام حتما باید عبارت " شرکت سهامی عام "  باید قبل از نام شرکت یا بعد از آن بلافاصله با نام شرکت در کلیه اوراق بهادار و اطلاعیه ها و آگهی های شرکت به طور واضح بیان شود .  

سرمایه شرکت سهامی عام

موقع تأسیس سرمایه شرکت‌های سهامی عام از پنج میلیون ریال نباید کمتر‌ باشد . در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تشکیل سرمایه به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان‌ حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگری از انواع شرکت‌های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد وگرنه هر ذینفع می‌تواند انحلال آن را‌ از دادگاه صلاحیتدار درخواست کند . هرگاه قبل از صدور رأی قطعی موجب درخواست انحلال منتفی گردد ، دادگاه رسیدگی را متوقف خواهد نمود .

برای تأسیس شرکت‌های سهامی عام مؤسسین باید اقلاً بیست درصد سرمایه شرکت را خود تعهد کرده و لااقل سی و پنج درصد مبلغ تعهد‌ شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تأسیس نزد یکی از بانک‌ها سپرده سپس اظهارنامه‌ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه‌ پذیره ‌نویسی سهام که به امضاء کلیه مؤسسین رسیده باشد در تهران به اداره ثبت شرکت‌ها و در شهرستان‌ها به دایره ثبت شرکت‌ها و در نقاطی که دایره‌ ثبت شرکت‌ها وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل تسلیم و رسید دریافت کنند .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شرکت سهامی عام و تشکیل سرمایه آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: شرکت ها تاریخ ثبت: 19:25 1403/1/1 310 نفر بازدید