موصی له کیست و شرایط آن؟

1403/2/6 17:02

موصی له کیست و شرایط آن؟

بر اساس شرع ، وصیت کردن عملی پسندیده است و به آن تاکید فراوانی شده است . به دنبال آن ، قانون مدنی نیز به بیان احکامی در خصوص وصیت و شرایط صحت وصیت پرداخته است . اطلاع از احکام مربوط به وصیت موضوعی بسیار مهم است که بی توجهی به آن گاها ممکن است که موجب باطل شدن وصیت گردد . بر این اساس ، قصد داریم به بررسی یکی از مهمترین ارکان وصیت یعنی موصی له بپردازیم و شرایط آن را بیان کنیم . بنابراین در این مقاله ارکان وصیت ، موصی له کیست و شرایط موصی له را مورد بررسی قرار خواهیم داد .  

ارکان وصیت

برای آنکه با وصیت کردن بهتر آشنا شویم بایستی با پاره ای از اصطلاحات حقوقی مربوط به وصیت آشنا شویم . در درجه اول باید بدانیم که وصیت چه ارکانی دارد ؛ یا به عبارت دیگر در وصیت باید چه موضوعاتی را مد نظر قرار بدهیم . بر اساس قانون مدنی ، وصیت را می توانیم به دو نوع وصیت عهدی و وصیت تملیکی تقسیم بندی نماییم . به طور کلی ، هر وصیت چهار رکن خواهد داشت . ارکان وصیت عبارتند از موصی ، موصی له ، موصی به و وصی .  

موصی له کیست؟

در این مقاله قصد داریم به توضیح موصی له ، به عنوان یکی از مهمترین ارکان وصیت بپردازیم . در این قسمت می خواهیم بدانیم که موصی له در حقوق به چه معناست . فرض کنید که یک شخص با تنظیم  یک وصیتنامه ، وصیت می کند که فلان منزل مسکونی برای بعد از فوتش به یک شخص تعلق گیرد . در این حالت ، شخصی که منزلی مسکونی برای او وصیت شده است را موصی له می گویند . به بیان ساده ، هر شخصی که از وصیت منتفع می شود ، موصی له نام دارد .  

شرایط موصی له

بر اساس قانون مدنی ، شخصی که به نفع او وصیتی می شود ، یعنی موصی له ، بایستی شرایطی داشته باشد . بر این مبنا ، شرایط موصی له برای برخوردار شدن از وصیت را می توان شامل موارد زیر دانست :

وجود و اهلیت موصی له

بر اساس ماده 850 قانون مدنی ، موصی له باید موجود باشد و بتواند مالک چیزی بشود که برای او وصیتی شده است . بنابراین ، به عنوان مثال وصیت بر کسی که هنوز در این دنیا وجود خارجی پیدا نکرده است صحیح نیست . مثلا یک شخص وصیت کند که فلان باغ ، به فرزندی که در آینده به دنیا خواهد آمد تعلق بگیرد . از آن جهت که چنین فرزندی در حین وصیت کردن وجود خارجی ندارد و حتی نطفه او منعقد نشده است ، نمی توان مالی را برای او وصیت کرد .

وصیت برای حمل  

به موجب ماده 851 قانون مدنی ، وصیت برای حمل (جنین) صحیح است ؛ لیکن تملک او منوط است بر اینکه زنده متولد شود . به موجب این ماده برای جنین یا نوزادی که در شکم مادرش است و وجود خارجی دارد ، می توان وصیت کرد . اما بهره مند شدن این نوزاد از وصیت منوط به آن است که زنده به دنیا بیاید .  

سقط موصی له

بر اساس ماده 852 قانون مدنی ، اگر حمل در نتیجه جرمی سقط شود ، مالی که برای او وصیت شده است ، به ورثه او تعلق می گیرد .

تعدد موصی له

به موجب ماده 853 قانون مدنی ، اگر کسانی که به نفع آنها وصیت شده است ، متعدد باشند ، مال مورد وصیت یا موصی به میان آنها به طور مساوی تقسیم می شود ؛ مگر اینکه موصی طور دیگری خواسته باشد . بنابراین ، در فرضی که موصی یا وصیت کننده به نفع چند نفر وصیتی کرده باشد اما میزان آن را برای هر یک از آنها تعیین نکرده باشد ، مال مورد وصیت به طور مساوی میان آنها تقسیم می شود .

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موصی له  و شرایط آن به سایت عدل نوین مراجعه کنید . کارشناسان مرکز عدل نوین نیز آماده اند تا به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.  


نویسنده: عاطفه جمالی دسته بندی: وصیت تاریخ ثبت: 17:02 1403/2/6 447 نفر بازدید